Wordt Brussels Airlines na de zomer opgesplitst in drie delen?

brussels airlinesBrussels Airlines Foto Flickr/
Facebooktwitterlinkedinmail

BRUSSEL – Nog eind deze maand moet er meer duidelijkheid komen over de toekomst van Brussels Airlines. De raad van bestuur van de huidige minderheidsaandeelhouder Lufthansa neemt waarschijnlijk op 27 april a.s. een beslissing over de aankoop van de resterende 55 procent van de aandelen in SN Airholding, de koepel boven Brussels Airlines.

Lufthansa kocht in 2008 een belang van 45 procent voor 65 miljoen euro. Ze beschikken sinds 2011 over een koopoptie om het resterende belang over te nemen tegen een prijs die afhankelijk is van het resultaat van Brussels Airlines. Die kan oplopen tot 250 miljoen. Tot nog toe vond Lufthansa het uitoefenen van die call niet opportuun. Maar sinds bekend is dat Brussels Airlines in 2015 een mooie winst maakte, lijken de kansen op een volledige overname toe te nemen.


Dit is een bijdrage van Luk de Wilde, senior aviation editor Travel Magazine. Dit artikel verscheen ook hier.


Extra dimensie
Het was uw vakblad Travel Magazine dat begin dit jaar als eerste met dit nieuws naar buiten trad en nu werd het nieuws weer opgepikt door de Duitse kwaliteitskrant Die Süddeutsche Zeitung naar aanleiding van het bezoek, vorige maandag, van Carsten Spohr, ceo van Lufthansa aan koning Filip. Het bezoek was al veel langer gepland en kreeg na de aanslagen van 22 maart jl. een extra dimensie. Spohr wou naar aanleiding hiervan Brussels Airlines en bij uitbreiding de ganse luchthavengemeenschap in ons land zijn rouw betuigen maar ook zijn steun uiten bij de wederopbouw van de getroffen vertrekterminal van Brussels Airport en bij de wederuitbouw van de operationele en commerciële activiteiten van Brussels Airlines. In de overeenkomst die in 2008 werd gesloten staat dat de call jaarlijks kan worden uitgeoefend tussen 1 april en 15 mei. Gebeurt dat dit jaar niet, dan heeft Lufthansa AG in principe nog tijd tot dezelfde periode in 2017.

Los van overnameplannen
Het is echter niet uitgesloten dat een volledige overname van SN Airholding aandelen volledig los komt te staan van de plannen die Lufthansa sowieso al had en heeft met Brussels Airlines. En die omvatten een verregaande integratie in het concept Eurowings, de dochteronderneming van Lufthansa die zich meer en meer ontwikkelt als een lagekostenmaatschappij voor Europese vluchten met een tak voor lange afstandsvluchten.
In die zin was het bezoek van ceo Carsten Spohr aan België niet zo symbolisch als sommige waarnemers denken. De topman van Lufthansa bracht diezelfde maandagavond ook een bezoek aan B-house, de hoofdzetel van Brussels Airlines, waar hij gesprekken voerde met ceo Bernard Gustin en leden van het topmanagement over o.m. de toekomst van het nu nog Belgische bedrijf.

Opsplitsen
Hoe Brussels Airlines er pakweg over een jaar zal uitzien is een diep bewaard geheim maar dat de luchtvaartmaatschappij als relatief kleine en volledig onafhankelijke entiteit zal blijven voortbestaan is weinig waarschijnlijk. Brussels Airlines zal binnen de Lufthansa Group geïntegreerd worden, daar lijkt niemand aan te twijfelen. Onder welke vorm en met welke merknaam is voorlopig nog gissen. Toch kregen we de voorbije dagen lucht van de koers die Lufthansa wil uitgaan met de vliegactiviteiten van Brussels Airlines. De point-to-point verbindingen in het huidige netwerk zouden volledig geïntegreerd worden bij het Eurowings-merk, de lagekostendivisie van de groep waarvoor Lufthansa grote ambities heeft. Tot nog toe bestaat Eurowings uit het Duitse Germanwings/Eurowings, Eurowings Europe met een basis in Wenen en tot slot met de vorig jaar opgerichte nieuwe langeafstandsdivisie van Eurowings, een joint-venture met het Turkse Sun Express.De lange afstandsvluchten en dus ook de bestaande intercontinentale bestemmingen van Brussels Airlines in Afrika en Noord-Amerika zouden behouden blijven en verder worden uitgebouwd met bijkomende vliegtuigen én bestemmingen.Hetzelfde met de Europese connectievluchten van Brussels Airlines die voornamelijk dienst doen als ‘feeder’ voor het lange afstandsnetwerk. Die zouden eveneens behouden blijven en waar nodig nog versterkt.

Onder welke naam?
Blijft dé vraag: onder welke merknaam? Brussels Airlines, Eurowings of toch BrusselsWings? De domeinnamen brusselswings.be en brusselswings.com werden bijna een jaar geleden al door Lufthansa gereserveerd. In de wandelgangen is te horen dat Brussel in de nieuwe merknaam wel eens volledig zou kunnen verdwijnen in het licht van de aanslagen van 22 maart jl. en de daarbij ontstane negatieve connotatie rond alles wat met Brussel te maken heeft. Overigens is Brussels Airlines een van de weinige luchtvaartmaatschappijen in de wereld die de naam van een hoofdstad in haar merknaam gebruikt.

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: