C O L U M N – Wat is er aan de hand bij de KLM? Wie zit daar aan de knoppen in tijden van crisis? Of dat nu het overvliegen van oorlogsgebieden is, Of het staken van de China vluchten, de passagier kan er in elk geval geen touw meer aan vastknopen. In beide gevallen kozen de grote concurrenten voor veiligheid. Misschien overbodig maar toch….. In elk geval niet voorbarig. Alle risico’s werden uitgesloten.
door Arnold Burlage
De vraag vanaf de zijlijn is, wie bij de KLM deze toch voor passagiers en bemanningen zo belangrijke besluiten neemt. Het Coronavirus bracht trouwens niet alleen de KLM top in verwarring, maar niet in de laatste plaats, en niet minder ook de passagiers.
Klonk in de ochtend al via alle radiozenders dat het kabinet het reizen naar China ontraadde. Dat de ANVR, het platform van de Nederlandse reisorganisaties, zich daarbij aansloot en geboekte reizen gratis laat boeken of annuleren met geld terug.
Ondertussen zweeg de KLM zweeg als het graf….
’s Ochtends besloot British Airways als eerste tot het staken van de China vluchten, enkele uren later, rond het middaguur, volgden mededelingen van de grote Europese luchtvaartmaatschappijen, onder meer Lufthansa, dat alle vluchten voorlopig waren gestaakt. De KLM liet daarentegen weten de China vluchten voorlopig te blijven uitvoeren. Op social media barstte de bom. Liet KLM dan als enige passagiers en bemanningsleden – die wel mondkapjes zouden gaan dragen – bewust risico’s lopen?
Wie zat er aan de knoppen?
Tot plotseling, via de nieuwsmedia in de loop van de middag het bericht werd verspreid dat KLM alsnog de China vluchten zou staken, uitgezonderd naar Beijing, Shanghai en Hongkong. Waarom die laatste drie nog wel worden aangevlogen roept vragen op. Evenals het feit waarom nog geen paar uur na de stoutmoedige mededeling over het voortzetten van de vluchten een tegengesteld besluit werd genomen. Wie zat er aan de knoppen? Wie greep in? Wie had de regie? Kwam die opdracht wellicht uit De Haag?
Wellicht onbelangrijke vragen, mits het om een incident zou gaan. Maar KLM vliegt namelijk ook nog steeds over oorlogsgebieden in tegenstelling tot veel van de concurrenten. Wie besluit dat? Wat zijn daarvoor de argumenten? Is het de Hollandse koopmansgeest die zich van de KLM heeft meester gemaakt? Dan zou sprake zijn van een grof schandaal zijn dat voorgoed moet worden voorkomen.
In elk geval blijkt uit bovenstaande gevallen dat bij de recente besluiten over vliegveiligheid geen sprake is van een enkelvoudig incident. Geen wonder en terecht dat vanuit de Tweede Kamer, onder meer door Jan Paternotte (D66) wordt aangedrongen om besluiten waar wel en niet mag worden gevlogen dient te worden genomen op Europees niveau. Hij noemt als voorbeeld EASA, de Europese organisatie van de burgerluchtvaart, die daarvoor het meest in aanmerking zou komen.
Europa op z’n smalst
Minister Cora van Nieuwenhuizen (luchtvaart) liet weten dat die organisatie daarvoor niet in aanmerking komt en niet is toegerust omdat daar niet 24/7 wordt gewerkt. Europa op z’n smalst, behalve als het om de meer dan riante inkomens gaat…
Het lijkt me dat de minister op z’n minst alsnog als de donder aan alle Europese bellen zou moeten trekken om enkele belastingvrije ambtenaren dan maar 24 uur in ploegendiensten te laten werken. Nu ze daar toe geen stappen zet, valt met recht en reden te betwijfel of ook zij het met de veiligheid en de eenheid in Europa wel voldoende serieus neemt.
Arnold Burlage
Luchtvaartjournalist