TWEE PILOTEN IN COCKPIT NIET VEILIGER

twee pilotenfoto Pieter van Marion/Flickr
Facebooktwitterlinkedinmail

door Arnold Burlage
SCHIPHOL,- De European Cockpit Association (ECA), een organisatie die 38.000 piloten in 37 landen binnen de EU vertegenwoordigt, heeft een standpunt ingen omen tegen de aanbeveling van EASA, de Europese organisatie voor veiligheid in de luchtvaart op minimaal twee personen in de cockpit verplicht te stellen.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft dat standpunt met de aangesloten piloten gedeeld. De conclusie is dat twee personen in de cockpit geen extra veiligheid betekenen maar zelfs extra risico’s
In het kort concludeert ECA dat het concept niet effectief is. In potentie leidt de aanbeveling tot verhoging van bestaande en zelfs tot introductie van nieuwe risico’s.
Al drie dagen na de Germanwings crash publiceerde EASA een safety information bulletin waarin de aanbeveling van twee personen in de cockpit werd gedaan zonder voldoende analyse uit te voeren.
Na een aantal maanden publiceerde EASA een aantal aanvullende voorstellen, zoals het vergroten van expertise over psychologische aandoeningen bij de medische keuringen, het verbeteren van initiële selecties voor aanname en het introduceren van peer support-programma’s voor vliegend personeel. Peer Support betekent systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling/student door een ouderejaars leerling/student.
ECA is van mening dat EASA zich met name moet concentreren op het voorstel tot introductie van die peer support-systemen. Daarnaast is het standpunt van ECA, gesteund door de VNV, dat EASA haar aanbeveling van twee personen in de cockpit zou moeten herzien.
De vlieger organisaties roepen EASA op om de individuele luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk te maken voor de te nemen security-maatregelen met betrekking tot de cockpit. Aan de basis dient een gedegen risicoanalyse te liggen, en overleg plaats te vinden tussen werknemersvertegenwoordigingen en de nationale luchtvaartinspectie.
De link naar het volledige position paper:
https://www.eurocockpit.be/sites/default/files/eca_position_minimum_occu…

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: