Het Duitsland-avontuur van Transavia dreigt uit te lopen op een debâcle. Er zit behoorlijk de klad in de groei van de in maart aangekondigde extra hub in München.
De prijsvechter van Air France KLM slaagt er niet in om voldoende lokaal personeel aan te trekken waardoor Nederlands personeel tegen hoge kosten moet worden ondergebracht in hotels. Dit vreet aan de toch al dunne marges. Daarbij laat concurrent Lufthansa zich niet zomaar het kaas van het brood eten. De Duitsers hebben als antwoord op de komst van Transavia het aantal vluchten van dochter Eurowings flink opgevoerd.
Een woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers wijt in een reactie in De Telegraaf het gebrek aan animo van Duits personeel om voor Transavia te gaan werken aan de onzekere toekomst van het project. Ook is de magere beloning een factor.
Tekort
,,Er is een tekort aan ervaren piloten”, zegt een woordvoerder van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers. „Transavia biedt te weinig salaris in vergelijking tot de concurrentie. Daarnaast lijkt er twijfel te zijn of Transavia München een succes gaat worden. Dat weerhoudt sommigen.”
Binnen de Transavia wordt met spanning uitgekeken naar de presentatie van het toekomstplan van de nieuwe bestuursvoorzitter van Air France KLM, aanstaande donderdag. Eerder dit jaar werd al duidelijk dat er een partner gezocht moet worden voor Transavia. Of dit voornemen wordt doorgezet, wordt donderdag wellicht duidelijk.
De hub van Transavia in München maakte in maart een vliegende start. Voor waarnemers was toen al duidelijk dat Eurowings dit Nederlandse offensief niet onbeantwoord zou laten.