SCHIPHOL- Er liggen toch weer scenario’s om Schiphol uit te beiden. Dat meldt De Telegraaf. Het betreft hier afgestofte plannen van ver voor de economische crisis.
De uitbreiding moet vanaf 2030 operationeel zijn, meldt de krant vandaag. Het afstoffen van de uitbreiding in de Haarlemmermeer getuigt van grote brutaliteit. Immers, om het plan doorgang te laten vinden moeten door omwonenden aan de zogenaamde Alderstafel bevochten en beloofde milieu- en geluidslimieten worden losgelaten. Dat is een onbegaanbaar pad. Zeker omdat de normen recentelijk nog zijn aangescherpt. Er ligt nu een bovengrens van 500.000 vliegbewegingen. Vooralsnog is er bij omwonenden geen draagvlak voor het loslaten van de zwaar bevochten milieu- en geluidsnormen.
Eerder waren plannen voor een 2de luchthaven in zee onderwerp van discussie. Ook de Maasvlakte werd al eens genoemd voor een nieuw “Schiphol”. De uitbreiding, waarvoor nu kennelijk is gekozen wordt geciteerd uit de beleidsnota Mainport & Metropool van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Daarin geeft economisch onderzoeksbureau SEO aan dat:
een nieuw luchthavengebouw alsmede een zevende baan, parallel aan de Kaagbaan, rond het jaar 2030 onontkoombaar zijn.
De komende jaren moet de uitbreiding van vliegveld Lelystad uitkomst bieden bij het verlichten van de verkeersdruk op Schiphol. De onderzoekers stellen dat dit maar deels kan en dat vanaf 203o alternatieven nodig zijn. De uitbreiding van Schiphol zal een meer regionale rol krijgen en zich op Amsterdam richten. Precies hetzelfde scenario waarom de plannen voor Lelystad Airport werden doorgedrukt.
De aantrekkende economie maakt dat Schiphol momenteel fors groeit, zij het vooral in passagiers. In het aantal vliegbewegingen blijft de luchthaven al jaren achter met als belangrijke oorzaak de concurrentie van luchthavens in het midden oosten en Istanboel. Alleen al de eerste maanden van dit jaar noteerde de luchthaven 12 procent meer passagiers. Grotendeels veroorzaakt door grotere vliegtuigen en vooral ook aangejaagd door prijsvechters, die binnen Europa tegen lage tarieven vliegen. Als die groei doorzet dan zullen dit jaar 60 miljoen passagiers Schiphol aandoen.
De voorname rol van Schiphol als transfer luchthaven, zogenaamde hub, gaat daarmee geleidelijk verloren. De zogenaamde mainportfunctie waarmee Schiphol groot werd, komt daarmee in gevaar.
De luchthaven bevestigt de (uitbreidings)plannen, maar doet geen uitspraken over het tempo waarin ze uitgevoerd gaan worden:
We voorzien een tweede vertrek- en aankomstgebied in het noordwesten en een extra baan in het zuidoosten van ons terrein. Leidend is de marktontwikkeling komende jaren.
Een exact tijdpad is nu nog niet te geven. Voorlopig richten we ons volledig op de expansie van de huidige locatie en op Lelystad”, stelt de woordvoerster.