De Telegraaf opent vandaag de krant met het alarmerende bericht dat er nu toch meer activiteiten van de KLM worden overgeheveld naar Frankrijk. De luchtvaartmaatschappij zou worden uitgekleed.
In weerwil tot eerdere garanties van onder andere minister Dijsselbloem (Financiën) schuiven de Fransen nu toch met vluchten. Pikant detail, het uitkleden van de KLM wordt uitgevoerd door een Nederlander die zegt in het belang van het hele bedrijf te handelen.
De doorgaans goed ingevoerde luchtvaartverslaggeefster Yteke de Jong baseert zich op verschillende goed ingevoerde bronnen als ze schrijft:
KLM’er Pieter Bootsma, inmiddels de hoogste Nederlander in Air France KLM, hevelt achter de schermen toch vluchten over van Schiphol naar Parijs. Hij werkt momenteel aan een nieuw verdelingsplan door hoofd revenuemanagement Pieter Bootsma, waarbij KLM 15% aan vluchten in moet leveren.
De KLM ontkent de beweging die gemaakt wordt, maar De Jong haalt bronnen in Parijs aan die beschrijven hoe de Fransen de twee Nederlandse topmannen binnen de Frans-Nederlandse luchtvaartgigant slim uit elkaar spelen:
,,Er wordt Bootsma een worst voorgehouden. Het is een win-win situatie voor de nieuwe ceo Janaillac”, zegt een ingewijde. Bootsma zou voor zijn inspanningen beloond worden met de hoogste commerciële functie bij Air France KLM, aldus meerdere bronnen.
Bootsma zou, volgens de bronnen van De Jong, zeggen uit gemeenschappelijk belang van Air France KLM te handelen. Het belang van Nederland ligt ergens anders, want het routenetwerk van Schiphol voegt €30 miljard aan economische waarde toe.
Met overheveling van grote KLM-delen worden ingrepen en sociale onrust vermeden bij Air France aan de vooravond van de Franse verkiezingen.
VNV
Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers: ,,Het is geen gekke gedachte om naar een afgesproken evenwicht met Air France te groeien als dat winstgevend kan gebeuren, maar het is wel gek als dat ten koste gaat van de winstgevende productie uit Nederland.”
Het gaat volgens ingewijden niet alleen om vluchten, maar ook om overheveling van de IT-afdeling. Daarmee worden indirect ook de marketing, verkoop en serviceafdelingen geraakt, die sterk met IT samenhangen. Daarbij is voor KLM erg zuur dat bij Air France functies intact blijven, die bij KLM moesten verdwijnen uit hoofde van efficiëncy.
Lees hier verder in De Telegraaf