VNV president Steven Verhagen: Meer oog voor waarde luchtvaartsector

Steven VerhagenFoto: VNV
Facebooktwitterlinkedinmail

Steven Verhagen, de voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) verwijt de KLM kortzichtig handelen als het gaat om de tijdige opleiding van vliegers voor nieuwe types vliegtuigen. Er wordt teveel naar prijs gekeken en niet naar waarde. Is zijn verwijt. Dit schrijft , de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Verkeersvliegers schrijft in zijn column in het verenigingsorgaan Op de Bok.

Vliegplan

Ons land is de bakermat voor de burgerluchtvaart en daar mogen we trots op zijn. De luchtvaartsector heeft welvaart gebracht en is onderdeel van de vitale infrastructuur van ons land. Niets nieuws toch? Totdat ik laatst aan een journalist moest uitleggen ‘waarom ik mij toch zo druk maakte, want het gaat toch alleen maar om zo goedkoop mogelijk van A naar B te vliegen’. Het was voor mij de zoveelste wake-up call dat we teveel op de automatische piloot staan als samenleving. Het gaat te vaak over prijs in plaats van waarde.

In juli 2015 hebben we als vliegers nog een gigantische inlever-cao met KLM gesloten voor drie jaar, waardoor vele miljoenen in kas blijven om te investeren in het bedrijf. Dit heeft tot doel om het met KLM te gaan winnen van (oneerlijke) concurrenten, meer invloed te krijgen in de RvC in Parijs en banen in Nederland te behouden. Met deze ongekend forse investeringen gaven wij ook het signaal dat snelle verandering noodzakelijk is voor een gezonde toekomst. Lees het persbericht van toen er maar op na. Maar al langere tijd loopt het vervolgoverleg stroef, van kleine tot grote punten. KLM lijkt vooral oog te hebben voor haar eigen problemen en onderwerpen. En dat terwijl het rondom de aandelen en de commissarispositie angstvallig stil blijft.

Zo zijn er nu weer irritaties bij ons over bijvoorbeeld het ‘plotselinge’ crewsterkteprobleem. De meesten onder ons weten dat dit een cyclische beweging is; ze beginnen te laat met het voorsorteren op invoeringen van vlootwijzigingen die ze zelf nota bene in gang zetten. De normale oplossing is tijdig opleiden, maar dit kost ‘teveel’. De VNV bood dan vaak de helpende hand door met noodgrepen in te stemmen, omdat we toestellen niet aan de grond willen laten staan. Als de VNV nu eens een keer lastiger is en wijst op de vele waarschuwingen die zijn gegeven, juist al in aanloop naar een majeure driejarige cao-deal, moet je dan als KLM alle registers opentrekken door brutaal te handelen of publiceren, of moet je misschien een keer niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten voor een zelf gecreëerd probleem maar het overleg gaande houden?

Ook op andere fronten loopt het minder makkelijk, en dan heb ik het met name over easyJet. Daar gebeurt eigenlijk vrij weinig in de opmaat naar een nieuwe cao. Het bedrijf lijkt onvermurwbaar om de basale zaken in een cao te willen regelen. Daarmee hebben ze aan de VNV de verkeerde. We gaan als VNV dan ook opschalen naar het instellen van een Actie Informatie Team. Dit team moet de noodzakelijke acties gaan voorbereiden die de standpunten van de VNV kracht moeten bijzetten. De VNV is van oudsher een overlegmachine en geen stakingsmachine, maar we kunnen ons naadloos aanpassen aan de Angelsaksische ‘overleg’cultuur.

Al het bovenstaande lijkt Fair Competition soms bijzaak te maken, terwijl dit juist het speelveld voor een echt gezonde toekomst bepaalt. Het goede nieuws is dat we als gezamenlijke luchtvaartbonden de coalitie Europeans for Fair Competition ondersteunen en de handen ineen gaan slaan om dit in Nederland breder in beeld te krijgen. Maar het mag naar mijn mening nog wat sneller. We hebben hiervoor vele ambassadeurs nodig en ik vraag u nogmaals met klem om te helpen door de initiatieven individueel te steunen via twitter @CompetitonEU en @VNVPresident en de berichten te retweeten, of via www.e4fc.eu en https://www.facebook.com/faircompetitionEU

Met elkaar, ruim 5.000 leden, zijn wij de belangen- en beroepsvereniging van piloten en het kenniscentrum voor Nederlandse verkeersvliegers. We hebben elkaar keihard nodig in deze strijd voor onze toekomstige werkgelegenheid in de Europese luchtvaart. Het is niet alleen onze taak te waken over de vliegveiligheid, maar ook over de toekomst van de Nederlandse en Europese luchtvaartsector en behoud van een gezonde relatie tussen prijs en waarde. Sluit u aan en help mee!

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: