Het beleid van Schiphol om te focussen op prijsvechters Transavia, Easyjet en Ryanair heeft desastreuze gevolgen voor de groeimogelijkheden van de luchthaven. Volgend jaar bereikt Schiphol al de grens van haar groei, meldt ceo-Nijhuis. Legacy airlines als KLM komen daardoor knel te zitten.
De onstuimige groei van Schiphol is overigens minder rooskleurig dan het lijkt. De nieuwe passagiers leveren namelijk bitter weinig op. Uit de halfjaar cijfers van Schiphol bleek recentelijk dat de resultaten van Schiphol de afgelopen maanden met veertig procent zijn gekelderd. De extra passagiers leveren dus weinig meer op dan overlast voor de omwonenden van Schiphol, als gevolg van het toegenomen vliegverkeer.
De directie houdt rekening met 64 miljoen reizigers (10% meer dan in 2015) en 480.000 starts en landingen (plus 6%) Daarmee wordt het wettelijke plafond van 2020 al volgend jaar overschreden. Schiphol-topman Jos Nijhuis maakt zich grote zorgen over het sneller dichtslibben van de luchthaven dan verwacht.
Nijhuis pleit dan ook voor snelle ontwikkeling van de luchthaven Lelystad. Die zou als uitwijkplaats kunnen dienen voor vakantiecharters en prijsvechters, als Transavia, Easyjet en Ryanair. Op de laatste maatschappij na, zien de prijsvechters dit overigens niet zitten. Zij blijven liever vertrekken en aankomen op Schiphol.
LEES OOK: