Air France-KLM heeft financieel het huis weer op orde, maar de luchtvaartgroep heeft nog een lange weg te gaan voordat zij weer tot de wereldtop behoort. Dat zei scheidend topman Alexandre de Juniac woensdag in een vraaggesprek met de Franse radiozender RTL.
Air France-KLM maakte vorig jaar, mede dankzij de sterk gedaalde brandstofprijzen, een einde aan een jarenlange opeenstapeling van verliezen. Ook de schuld is verder afgebouwd, vooral door de verkoop van bezittingen. Daarmee is ,,enorme vooruitgang geboekt”, vindt De Juniac.
Maar de toekomst blijft omgeven door onzekerheid. Het bedrijf is volgens De Juniac uit de gevarenzone, maar zal zich moeten blijven verbeteren om de concurrentieslag te winnen. ,,We behoren tot de grootste ter wereld, maar nog niet tot de beste”, zei de topman, die in juni de voorzittershamer van brancheorganisatie IATA oppakt.
Bezuinigingsplan
Niets doen is geen optie voor zijn opvolger, benadrukte De Juniac. ,,Wij concurreren met reuzen die over veel middelen en veel vliegtuigen beschikken. In een groeiende markt lopen wij het risico kleiner te worden.”
Zelf slaagde De Juniac er niet in het Franse personeel te mobiliseren. Een bezuinigingsplan voor de jaren 2012 tot en met 2015 is bij Air France nog altijd niet geheel afgerond. Onderhandelingen over een nieuw plan dat loopt tot en met 2020, slepen zich al anderhalf jaar voort.
De bonden liggen onder meer dwars omdat zij vinden dat de overheid als grootste aandeelhouder meer zou kunnen doen om Air France te beschermen tegen in hun ogen oneerlijke concurrentie uit met name de Golfstaten. De Juniac zei echter dat de Franse regering het bedrijf altijd volledig heeft gesteund.