Ik twijfelde waarover ik het in deze column na nogal turbulente weken in onze luchtvaart zou hebben. Weer over de (terecht) verguisde Wilma Mansveld. Nee, niet over haar schandalige geklungel, list en bedrog rond Prorail, maar over haar fantastische statement dat Schiphol na 2020 mag groeien. Wat het gevleugelde orakel van het Binnenhof betreft kan de grens van 500.000 starts en landingen worden opgerekt mits er ook milieuruimte is. Betekent dat niet in zoveel woorden ook dat het door de luchtvaartsector beschouwde overbodige Lelystad Airport, en de verspilling van honderden miljoenen nu ook in de ogen van ‘dame’ Wilma niet meer nodig is?
Werd de spookhaven in de polder door haar en en haar schildknaap Jos Nijhuis, de topman van Schiphol, nou niet juist gepropageerd als overloop van onze nationale luchthaven? Kwam het misschien omdat ook de Ryanair-top Lelystad Airport een “joke” noemde, goed om er eén vlucht uit te voeren? Of komt het omdat Schiphol in vluchten nauwelijks nog groeit, in tegenstelling tot het aantal passagiers in grotere, schonere en geluidsarme vliegtuigen? Kiest Wilma Mansveld wellicht eieren voor haar geld, nu het te laat is omdat de aanbestedingsprocedures al zijn begonnen?
Of zou ik het dit keer – ondanks degenen die zich daaraan ergeren, toch nog maar eens hebben over Jos Nijhuis, de Sloper van Schiphol genoemd, nu de ene na de andere topper uit zijn managementteam het veld ruimt? Recent nog commercieel directeur Maarten de Groof en op Schiphol’s satellietluchthaven Rotterdam The Hague Airport de kleurrijke directeur Roland Wondolleck, succesvol en geliefd tegelijk. En zij zijn niet de enige toppers, die recent bij de grote schoonmaak zijn vertrokken.
Gaat er dan bij Vadertje Staat, de alles bepalende aandeelhouder, nog steeds geen lampje branden dat er iets mis is met het regiem op onze Mainport? En was het laatste jaarinkomen van ruim 900.000 euro, dat de alleenheerser op Schiphol opstreek, in feite toch geen graaierij uit de staatskas? Draaide ook hij niet om als een blad aan de boom door hardop uit te spreken dat hij zich zorgen maakt over de concurrentie, waarvoor de luchtvaartsector hem al jarenlang waarschuwde, zonder enig gehoor? De eieren raken op!
Ik zou het natuurlijk ook nog kunnen hebben over het oude nieuws dat een overijverige NOS-verslaggever in het Journaal presenteerde over de maatregelen bij KLM, o.a 25 procent van het management de laan uit. Zowel de Telegraaf als ook Luchtvaartnieuws.nl brachten dat nieuws al een maand eerder. Tocht reageerde KLM-president Pieter Elbers (te) bereidwillig op het oude NOS-nieuws. Tja, hoe houd je KLM negatief in het nieuws, gebracht als door een oorlogsverslaggever, in het donker, staand voor het KLM hoofdkantoor. Was een tussenstand van de kostenbesparingen of een outlook niet beter geweest?
En toe kreeg ik een máil…..
De aanleiding was een uitspraak van Ryanair-topman Michael O’Leary, die de directie van Air France het advies gaf om KLM te dumpen.
Nu heb ik altijd al een pesthekel gehad aan Michael O’Leary, de baas van Ryanair, omdat hij geen middel schuwde om in de publiciteit te komen. Staanplaatsen in vliegtuigen, de purser in plaats van de co-piloot en betalen voor toiletten. Niets was de Ier teveel. Maar één ding moet ik hem nageven: zijn zaakjes heeft hij top voor elkaar. Misschien verdient deze roeptoeter zelfs wel de prijs als beste luchtvaartman, een pionier op zijn gebied wat mij betreft.
Michael O’Leary adviseerde in de Franse krant La Tribune Air France afstand te doen van KLM en samen te gaan werken met low cost carriers. Alleen dan kan de Franse maatschappij overleven. En daar kon de vechtjas uit Ierland nog wel eens gelijk in hebben.
De Ierse topman gaf drie adviezen aan Alexander de Juniac, de zonnekoning, die zonder visie, strategie en gezag zowel Air France als KLM in een duikvlucht heeft gebracht: neem een golfcarrier in de hand en laat hen een minderheidsaandeel nemen in de maatschappij, verkoop KLM en ga samenwerken met low cost maatschappijen.
O’Leary meent dat de KLM geen meerwaarde heeft voor Air France. De maatschappij zou met low cost carriers in Europa een feedermodel moeten opzetten, is zijn advies. Intussen blijkt Lufthansa, die net als ook Air France-KLM en British Airways zwaar verlies lijdt op de Europa-vluchten, over samenwerking te praten met Easyjet. De traditionele maatschappijen zouden zich moeten gaan richten op de langere afstanden vanaf hun hubs.
Nu die mail, afkomstig van een landgenoot in Singapore, die zich met heel velen grote zorgen maakt over de KLM, zeker ook weer na de rake uitspraken van Michael OLeary.
“Ik begrijp nog steeds niet dat kennelijk niemand ’the balls’ heeft om Leo van Wijk ter verantwoording te roepen om zijn dubieuze rol in dit drama aan het Nederlandse volk uit te leggen. Ik zou zeggen, doe er wat aan. En wat ook te denken van de aandeelhouders, politici, commissarissen, vakbonden die er na jaren achter komen dat er iets vreselijk fout gegaan is.
Dus…….wordt er een diepgaand onderzoek ingesteld waarbij ‘de onderste steen boven moet komen’ met als conclusie dat de Golfcarriers met hun subsidies de oorzaak zijn. Maar ligt de oorzaak niet veel dichter bij huis? Misschien een idee. Toch misschien tijd voor een onderzoek(je). Die worden wel naar minder belangrijke zaken gedaan. Trouwens, zou Nederland met een ‘vriendschappelijk’ gebaar niet de restanten van de KLM van Air France over kunnen nemen of ruilen voor nog maar die ene helft van het Rembrandt-echtpaar?
Hoe luidde dat lied wat ons op school werd ingepeperd ook weer? Was dat niet ”Wie Neerlands bloed door d’aderen stroomt van vreemde smetten vrij.”
Arnold Burlage
aburlage@reismedia.nl
Be the first to comment on "Pats Boem!"