SCHIPHOL. – Het is gedaan met de vluchten van KLM op Doha in Qatar. De enorme power waarmee Qatar Airways deze verbinding probeert te monopoliseren, heeft de KLM de das omgedaan. De lijn is niet meer rendabel voor de Nederlanders en daarom stopt de KLM na ruim dertig jaar met vluchten op Doha.
door Arnold Burlage
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers meent dat de met oliegeld gesponsorde concurrent Qatar Airways de slag om de lijn Amsterdam Doha heeft gewonnen. De pilotenvakbond roept kabinet en politici op de ogen te openen voor de gesubsidieerde bedreigingen van onze economisch zo belangrijke luchtvaartsector vanuit het Midden Osten.
De KLM meldde het staken van de belangrijke vliegverbinding “sneaky” bij de aankondiging van de zomerdienstregeling van 2017:
Vanaf het zomerseizoen 2017 past KLM haar vluchtschema aan voor vluchten tussen Schiphol en een viertal Golfstaten in het Midden Oosten. Daarnaast beëindigt KLM per 26 maart 2017 haar rechtstreekse vlucht naar Doha, Qatar. Deze vlucht is niet meer rendabel nadat Qatar Airways in juni 2015 direct is gaan vliegen op Schiphol. Met het sluiten van Doha komt er na 33 jaar een einde aan de aanwezigheid van KLM in Qatar. De KLM vluchten naar Dubai blijven ongewijzigd.
KLM CEO Pieter Elbers:
Met de aanpassingen in het vliegschema bieden we klanten verbeterde directe verbindingen naar de Golfstaten. In sommige gevallen wordt ook de reistijd korter. De capaciteit die verdwijnt, zal worden ingezet op nieuwe bestemmingen die aangekondigd zijn met ingang van het zomerseizoen 2017.
Qatar Airways wint:
De VNV stelde droevig vast dat de KLM de vluchten naar Doha na 33 jaar moet staken omdat het financieel niet meer haalbaar is om de lijn in stand te houden. “Het is echter niet toevallig dat juist deze lijn gestopt wordt, wetende dat Qatar Airways van haar hub Doha opereert op basis van vele miljarden aan staatssubsidies. KLM is simpelweg uit de markt AMS-DOH gedrukt”, aldus de VNV in een reactie.
“Op deze wijze komt wel heel dichtbij dat de enorme staatssteun haar tol begint te eisen. Ondanks dat KLM in een heel neutraal persbericht laat weten dat “de capaciteit die verdwijnt zal worden ingezet op nieuwe bestemmingen”, is meer dan duidelijk dat de oneerlijke concurrentie hier goed zichtbare schade aanricht voor Europese werkgelegenheid”, vervolgt de pilotenvakbond
“Al Baker, de ceo van Qatar Airways, is openlijk met zijn zegetocht door de wereld bezig en we laten het allemaal maar gebeuren, blind gemaakt, om niet te zeggen gechanteerd, door zijn olie- en gasdollars. Misschien dat hierdoor de ogen eens opengaan in Den Haag en Brussel. Het is eens temeer duidelijk dat een stevige, controleerbare en afdwingbare fair competition clausule in een eventueel bilaterale luchtvaartovereenkomst tussen de EU en Qatar niet mag ontbreken”, aldus VNV-voorzitter Steven Verhagen.