Acties van KLM piloten zijn weer een stap dichterbij gekomen. Zo blijkt uit onderstaand persbericht.
- Later meer-
Persbericht – 30 november 2016
KLM-piloten zetten eerste stap op weg naar acties |
|
Na maanden van onderhandelingen en steggelen over de pensioenen, lijken de KLM-directie en haar piloten te verharden in hun pensioenconflict. De KLM-directie heeft eerder al per 1 december eenzijdig de pensioenovereenkomst met de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) opgezegd. De VNV heeft zich de aflopen maanden vergeefs tot het uiterste ingespannen om de KLM-directie tot enige vorm van redelijkheid te bewegen via een alternatieve pensioenovereenkomst. “Zeker na de grote cao-inleveractie van vorig jaar voelt dit als uitermate ondankbaar en onredelijk en moeten we nu concluderen dat we er pratend niet uitkomen. Vandaag hebben we dan ook besloten om een Actie Informatie Team (AIT) op te richten om acties van het KLM-vliegerkorps te gaan voorbereiden. We zijn het namelijk zat dat KLM maar blijft proberen een extra bezuiniging te realiseren via het aanpakken van een vermeend pensioenprobleem”, aldus VNV-voorzitter Steven Verhagen.
Directie handelt onbetrouwbaar
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers is bijzonder teleurgesteld in de opstelling van de KLM-directie. Met het opzeggen van de langdurige pensioenovereenkomst bleek ‘afspraak is afspraak’ al sinds deze zomer niet langer bij de KLM-directie van kracht te zijn. Maar de VNV is extra verbolgen over het feit dat de KLM-directie in rechtszittingen de feiten opzettelijk verdraait en de rechter bewust en bedoeld onjuist heeft geïnformeerd over de huidige pensioenovereenkomst. Op 30 november om 12.55 uur verstreek de deadline van het eindvoorstel van de VNV aan KLM. KLM deed exact op de deadline nog een tegenvoorstel, maar dit was wederom oude wijn in nieuwe zakken.
AIT
Het Actie Informatie Team gaat een actiestrategie uitstippelen. De oprichting van een AIT betekent niet automatisch dat er acties danwel stakingen zullen volgen, maar dit ligt wel in de lijn der verwachtingen. “Het is wel bijzonder jammer dat we na 21 jaar zonder grote arbeidsonrust deze stap hebben moeten zetten; wij hopen dat acties nog te voorkomen zijn. De bal ligt echter bij de KLM-directie”, sluit de VNV-voorzitter af.
Verder commentaar op deze ontwikkelingen zal hierop vooralsnog niet gegeven worden.