COLUMN ARNOLD BURLAGE
Een waanzinnig bericht uit Frankrijk. Je gelooft het niet, zoals wel vaker met de belevenissen in het land van de vele Zonnekoningen. En toch is het waar…
De Franse president Hollande heeft in zijn hofhouding sinds het begin van zijn ambtstermijn in 2012 een eigen kapper in dienst, die de Franse belastingbetaler 9895 euro per maand kost.
Misschien vreemd, maar ook bij dit soort berichten, moet ik direct aan Air France KLM denken. Zitten daar niet de door deze god gezonden apostelen, die nu al jaren achtereen fiasco op fiasco, winstwaarschuwing op winstwaarschuwing stapelen. En die dan als het te heet wordt onder de voeten plots de kuierlatten nemen?
Alleen al van recente datum zijn dat president directeur Alexandre de Juniac, niet gehinderd door enige doorwrochte kennis van luchtvaartzaken. En nog maar kort geleden Pierre Francois Riolacci, de financieel directeur, vermoedelijk met te veel kennis van het financieel bestuur om nog langer op zijn post te blijven en als nieuwe uitdaging maar uitweek naar een schoonmaakbedrijf.
Her rijtje van gevluchte “ervaren” managers is te lang om op te noemen en de analyse van luchtvaartjournaliste Yteke de Jong in de Financiele Telegraaf dat de maatschappij inmiddels stuurloos is, wordt breed onderschreven. Ga er ls nieuwe – ook nu weer door het Elysee gezonden – president directeur Jean-Marc Janaillac maar aan staan om het “schip” van staat in de lucht te houden en tot de al jarenlang noodzakelijke ingrijpende bezuinigingen te dwingen.
Een beetje sociale onrust, een beetje stakingen, die inmiddels al veel meer dan een half miljard euro hebben gekost – de officiële opgave – en de grote roerganger in het Elysee grijpt in. De naderende toch al niet zo veel goeds belovende verkiezingen zijn heiliger dan een gezonde luchtvaartmaatschappij, die het tegen de grote concurrenten meer en meer af moet leggen.
Trouwens, KLM, de satellietmaatschappij met de volwassen dochter Transavia in volledig Frans bezit, doet het toch goed…? En het is toch geen misvatting dat in zo’n holding met meerdere maatschappijen, uiteindelijk sprake is van communicerende vaten? Dan kun je wel een stootje hebben tot de verkiezingen in de Franse republiek.
Hoe lang die kruik met steeds meer kwetsbare barsten bij het KLM personeel nog te water gaat zonder dat die breekt wordt langzamerhand de vraag. In de vakbonden rond Amstelveen wordt het gemor luider en luider. Team Pieter Elbers is dan weliswaar on track, maar hoe lang dat stand houdt met onvoldoende ervaren ster-spelers, is onzeker. En speelt het team al niet in de verlenging?
De kapper van Francois Hollande leert hoe er tot achter de schermen van het Elysee gerommeld kan worden. Het maakt duidelijk dat de echte machthebbers over Air France als semi staatsbezit het noch met hun eigen onderdanen, noch met het belastinggeld noch met de toekomst van Air France KLM goed voor hebben.
Waar het om draait is behoud van de macht bij de aanstaande verkiezingen; dat mag wat kosten, alleen geen sociale onrust.
Het weekblad Le Canard Enchaîné heeft het contract van de presidentiële barbier, ’Olivier B.’, onthuld. De haar architect vergezelt hem op diens reizen als ze langer dan een dag duren en beurt naast zijn salaris ook nog allerlei onkostenvergoedingen.
Het nieuws, zoals gebracht door de NOS, is te mooi om niet helemaal te vermelden…. Olivier B. is gecontracteerd voor de volle vijf jaar van Hollandes presidentschap, een klus die hem dus 593.700 euro aan honorarium oplevert. In ruil daarvoor moet hij wel altijd klaarstaan voor het kalende Franse staatshoofd.
“De drie haarlokken van de president knippen en kammen, z’n haar wassen, verven en in model brengen, het is nogal een werk”, sneert Le Canard Enchainé, een satirisch blad dat altijd kritisch over de politici schrijft.
B.’s riant betaalde functie heeft wel een prijs. Maar, als genoemd, het mag ook wat kosten. Hij heeft zijn appartement moeten verkopen omdat hij altijd in de nabijheid van de president moet zijn. Hij is 24 uur per etmaal beschikbaar, zette zijn advocaat uiteen, hij mag zich nooit laten vervangen en heeft de geboorte van zijn kinderen gemist, hun ziektes, hun ongelukjes. “Kortom, deze barbier is een martelaar die leeft in dienst van het haarvan de president!”
Verder blijkt vastgelegd dat B. zijn mond stijf dichthoudt over alles wat hij in de jaren met zijn president heeft meemaakt.
Maar wat is er dan geheim, kan het Franse weekblad niet nalaten sarcastisch te vragen. “Zijn wonderbaarlijke “extensions”? De toverformule van de ravenzwarte kleur?” Het contract zelf had onder de roos moeten blijven. Maar de kapper maakte het zelf openbaar toen hij een roddelsite voor de rechter sleepte die over zijn lucratieve bezigheden had geschreven.
Wie de verkiezingen in Frankrijk wil winnen moet kennelijk mooi zijn. Of dat de barbier lukt, is de vraag met deze kleine Zonnekoning die ook al eens werd betrapt achter op een scooter op weg naar zijn maitresse.
Misschien dat voor de Franse president ooit nog eens zal gelden dat wie mooi wil zijn pijn moet lijden. Voorlopig geldt dat nu nog alleen voor Air France en ook voor KLM. Het valt te hopen dat die pijn blijft beperkt tot de nu al door gemaakte ellende.