door Arnold Burlage
SCHIPHOL- Op 15 maart 2016 hebben de aandeelhouders van Schiphol (de Nederlandse Staat, de gemeente Amsterdam, de gemeente Rotterdam en Aéroports de Paris) definitief akkoord gegeven op de ontwikkeling van een nieuwe pier en terminal op Schiphol. Deze zijn het fundament voor de langere termijn capaciteitsgroei van de luchthaven Schiphol en passen binnen de afspraken over groei in het Alders-akkoord. En aanrist de vraag waarom Schiphol gaat uitbreiden voor meer groei terwijl honderden miljoenen aan een spookluchthaven in de polder, Lelystad Airport, worden gespendeerd omdat tegen de grenzen van de groei zou aanlopen. Leugen of werkelijkheid?
De terminal, die volgens planning in 2023 klaar is, komt ten zuiden van Schiphol Plaza direct naast de verkeerstoren en wordt met de bestaande terminal verbonden. Er worden jaarlijks zo’n 14 miljoen reizigers in verwacht.
De nieuwe flexibele pier komt ter hoogte van vrachtstation 1 en wordt naar verwachting eind 2019 in gebruik genomen. Hij kan plek bieden aan meerdere wide- en narrow bodies[1]; in totaal drie wide- en vijf narrow- óf aan 11 narrow bodies. Nieuw is dat de opstelplaatsen aan de zuidzijde van de pier flexibel zijn; ze kunnen door zowel narrow- als wide bodies worden gebruikt. Op de plek voor één wide body kunnen ook twee narrow bodies staan.
Investering in capaciteit en kwaliteit nodig voor concurrentiepositie
Schiphol Group wil de positie van de mainport[2] versterken. Daarvoor moet de capaciteit op de luchthaven omhoog en moet de kwaliteit verder verbeterd worden. Het aantal passagiers en vliegtuigbewegingen neemt al jaren toe. Schiphol heeft meer ruimte nodig om de groei te kunnen accommoderen en faciliteren. Meer ruimte voor reizigers én vliegtuigen.
Jos Nijhuis, CEO Schiphol Group: “We investeren om onze infrastructuur, kwaliteit en bereikbaarheid te versterken, te verbeteren en te vergroten. Dit besluit maakt de realisatie van de nieuwe pier en terminal mogelijk. Een forse investering die tegelijk het fundament vormt voor verdere capaciteitsgroei. Denk daarbij aan ruimte voor verdere pier-uitbreiding op de langere termijn. Daarnaast willen we de komende jaren gaan investeren in het stationsgebied, het busstation, Schiphol Plaza en Jan Dellaertplein. Dat geheel zal onze internationale concurrentiepositie verstevigen.”
Voorbereidende werkzaamheden
Er vindt op dit moment al een groot aantal voorbereidende werkzaamheden plaats voor de ontwikkeling van de nieuwe pier en terminal. Zo worden er aanpassingen gedaan aan de voorrijweg, de parkeervoorzieningen worden uitgebreid en er is gestart met de sloop van Schiphol Cargo Center; een gebouw dat al enkele jaren niet meer wordt gebruikt. Er wordt geprobeerd de overlast voor passagiers tot een minimum te beperken.