COLUMN – De vlag kan vandaag uit op Schiphol Jos Nijhuis, de topman van Schiphol, is met applaus achter de horizon verdwenen.
Hij maakt op de Dag van de Arbeid plaats voor zijn opvolger Dick Benschop, oud-topman van Shell Nederland en PvdA staatssecretaris van Buitenlandse Zaken. De luchtvaartsector haalt opgelucht adem en… wacht af! Slechter kan het niet worden, luidt min of meer het algemene oordeel.
door ARNOLD BURLAGE
Het zal toch niet… Het zal toch niet dat de topman van Schiphol op zijn afscheidsreceptie op 7 juni een koninklijk onderscheiding krijgt? Na alle ellende, die de man heeft aangericht, de afbraak van Schiphol waarvoor hij verantwoordelijk was, zou dat vooral de luchtvaartsector in het verkeerde keelgat schieten.
Sloper van Schiphol
De topman die door de jaren heen als bijnaam, de Sloper van Schiphol kreeg en verdiende, heeft slechts één wapenfeit om als verzachtende omstandigheid aan te voeren. En dat is de behaalde meer dan de vereiste 6,7 procent rendement, die het ministerie van Financiën, belangrijkste aandeelhouder stelt, als bijdrage aan de schatkist.
Vooral dat rendement legde met name de topman van Schiphol zelf geen windeieren met zijn beloning, een jaarinkomen, dat al eens tot een miljoen reikte. Hoe hij zijn zakken vult, werd door de jaren heen duidelijk: voorrang voor pret-maatschappijen boven de netwerkmaatschappijen die ons land verbinden met economische centra in de wereld en daarmee volume! Schiphol raakte zo wel onnodig vol maar dat mocht de pret van een rijk inkomen niet drukken. En daarnaast “scoorde” Joske, zoals hij ook wel wordt genoemd, met desastreuze kostenbesparingen, één van de stokpaardjes van de kruidenierszoon en de van oorsprong boekhouder met sterren en strepen.
Vooral die kostenbesparingen breken passagiers en luchtvaartmaatschappijen nogal eens op. Kende Schiphol al al vorig jaar een bittere ellende bij de start van de meivakantie een enorme en voorspelbare passagiersellende met ongekende lange rijen wachtende luchtreizigers en ontregeld luchtverkeer als gevolg van ondermeer te weinig beschikbaar beveiligingspersoneel, de afgelopen start van de meivakantie was wellicht nog rampzaliger. Schiphol ging compleet op slot als gevolg van een stroomstoring, die volgens insiders te voorkomen was geweest met voldoende investeringen in noodsystemen. Passagiers probeerden vergeefs via de vangrails op de afgesloten A4 en via sloten vergeefs om de vertrekhal van onze “nationale” luchthaven te bereiken
Onderzoek
Schiphol laat nu een “onafhankelijk” onderzoek instellen naar wat precies de oorzaak was van nu weer deze rampzalige toestand, waarom het ziekenhuis AMC na een dip in de stroomvoorziening geen last ondervond en wel Schiphol. Ook bij de “buren” de Luchtverkeersleiding Nederland bleven de systemen operationeel, geen hinder. Alleen in de meterkast van Schiphol baas Jos Nijhuis werkte de kassa, in plaats van de noodsystemen.
Zo deden zich al eerder enorme problemen voor met de noodsysteem van de spoorwegen in de Schiphol tunnels en zijn door het ontbreken van regie te vaak te veel controle-balies van de Koninklijke Marechaussee onbezet. “Joske” slaat niet op de trom in Den Haag waar zijn bazen dankbaar de schatkist vullen. Schiphol denkt veel minder aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen.
De Sloper van Schiphol denkt aan geld…. Verpeste vakanties en andere passagiersellende tellen blijkbaar niet merkbaar. En de politiek, die toch verantwoordelijk moet worden gehouden voor zo’n belangrijk knooppunt in de nationale infrastructuur, grijpt tot nu toe niet in. Toch zijn alle ingrediënten aanwezig voor een parlementair onderzoek. Hoe lang moet daarop nog worden gewacht?
Onnodige doekjes voor het bloeden
Onnodige doekjes voor het bloeden, zoals het Lelystad Airport, dat alleen maar nog mee mensen met geluids- en milieuoverlast opzadelt, helpt niet voor de ernstige bloedarmoede van Schiphol. Daar is een man met ballen voor nodig. De tijd zal het leren of Dick Benschop met zijn bestuurservaring die heeft.
Belangrijk is vooral of hij zal zijn opgewassen tegen een Raad van Commissarissen, die Jos Nijhuis om zich heeft heen verzameld, ongehinderd door enige kennis van luchtvaartzaken. Het verschil tussen een Airbus en een touringcar kent geen van de commissarissen van die Aviation Muppet Show, wordt wel schertsend gezegd in luchtvaartkringen waar vandaag de vlag uit gaat. Dick succes!!
Vertrek
Nou ja, en wat die koninklijk onderscheiding vanJos Nijhuis betreft – hij krijgt die vast in dit alles verhullende land – dat glimmertje dragen we dan maar op aan alle Schiphol medewerkers die zijn regime de afgelopen jaren hebben moeten pikken. Het legertje managers dat is opgestapt, grijpt daarnaast, maar toonde zichzelf al een Ridder door ter vertrekken!