FRANSE PILOTENSTAKING KAN STEUN BIJ KLM VERGETEN

Steven VerhagenFoto: VNV
Facebooktwitterlinkedinmail

SCHIPHOL/PARIJS. In de afgelopen weken heeft SNPL Air France ALPA een referendum gehouden onder haar leden om toestemming te verwerven voor het bestuur om langer dan zes dagen te kunnen staken. De uitslag is 68 procent voor bij 78 procent deelname.

Diverse media hebben het persbericht overgenomen waarin onze Franse collega’s de uitslag van het referendum delen. De grootste Franse vliegervakbond claimt hiermee op massale steun van de leden te kunnen bouwen teneinde onder andere “de uitbesteding van productie” en “obsessieve bezuinigen” een halt toe te roepen. SNPL zoekt nu samenwerking met andere bonden bij Air France voor afgestemde actievoering. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers heeft haar leden gisteren geconformeerd over de nieuwe stakingsdreiging van piloten in Frankrijk.

“De VNV heeft kennisgenomen van deze uitslag. Het is bekend dat de sociale dialoog al lange tijd muurvast zit. Toch spreekt de VNV haar zorg uit over de mogelijke inzet van een dergelijk zwaar wapen op dit moment en de grote negatieve consequenties die dat met zich meebrengt voor het bedrijf bij het prille financiële herstel. Temeer gezien de naderende installatie van de nieuwe CEO, de heer Janaillac, waarmee nog geen enkele officiële dialoog heeft kunnen plaatsvinden”,aldus het speciale VNV bulletin.

VNV president Steven Verhagen liet desgevraagd aan Aviationwatch weten dat een staking van de Franse collega’s vooralsnog niet op enige steun vanuit de zustermaatschappij KLM hoeft te rekenen. Een staking wordt derhalve afgekeurd.
Het evenwicht tussen Air France en de KLM moet worden hersteld. Dit is waarom de piloten van Air France maandag voor een lange staking in juni hebben gestemd. Dat liet de leider van de belangrijkste pilotenvakbond SNPL bij Air France, Philippe Evain, weten.

Evain zei tegen de nieuwszender BFMTV dat ,,de luchtvaartmaatschappij al een tiental jaren op twee pijlers rust, de Franse onderneming en de Nederlandse evenknie, KLM. (…) Helaas moeten we constateren dat de meest wezenlijke activiteiten in onze productie worden overgeheveld naar de Nederlandse kant. Dit moet ophouden en het werk moet terug naar Frankrijk”, zei Evain maandagavond.

Hij sprak nadat een meerderheid van de piloten van Air France zich had uitgesproken voor het idee om langdurig het werk neer te leggen uit protest tegen versobering van hun arbeidsvoorwaarden. De pilotenbond wil in juni op zijn minst zes dagen het werk neerleggen. Of en wanneer precies wordt gestaakt, is nog onduidelijk. SNPL heeft zijn achterban maandag een mandaat gevraagd om een staking te organiseren. In 2014 kostte een staking van twee weken Air France zo’n half miljard euro.

Groen licht

Air France, sinds 2004 het Franse zusterbedrijf van KLM, heeft grote moeite zijn personeel mee te krijgen in een nieuwe bezuinigingsoperatie die ruim anderhalf jaar terug werd aangekondigd. Bij de piloten moeten bovendien nog maatregelen worden doorgevoerd die deel uitmaken van een eerder besparingsplan, dat al vorig jaar afgerond had moeten zijn.

Een Franse rechter gaf Air France onlangs groen licht om die achterstallige bezuinigingsmaatregelen alsnog door te drukken. Sindsdien dreigen de vliegers met acties. Voor de nieuwe topman Jean-Marc Janaillac, die in juli Alexandre de Juniac opvolgt, zou dat een valse start betekenen. Een staking zou bovendien samen kunnen vallen met bredere protesten in heel Frankrijk tegen een hervorming van het arbeidsrecht. Franse vervoerbedrijven staan onder grote druk om het land ondanks de acties bereikbaar te houden. Frankrijk is gastheer van het EK voetbal, dat op 10 juni begint.

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: