DE SHEIK HEEFT GELIJK

Arnold BurlageArnold Burlage is weer in de lucht.
Facebooktwitterlinkedinmail

COLUMN – De invloedrijke topman van Qatar Airways, sheik Akbar Al Baker, zei het met weinig woorden. “Nederland is dom om de maatschappijen uit de Golf emiraten, verdacht van staatssteun, te boycotten”. 

Arnold Burlage

Een waarschuwing die hout snijdt en ook serieus moet worden genomen. Nou is er bijna geen land ter wereld dat niet al eens door het eigenzinnige Nederland ook is gewaarschuwd. Het verschil met Qatar is dat ze daar doen wat ze zeggen. 

Al eerder repte het oliestaatje na een schot in de lucht van PvdA staatssecretaris Wilma Mansveld over een tegen-boycot in Qatar van Nederlandse bouwondernemers en ook Shell, dat grote gasbelangen in Qatar koestert. Haar socialistische opvolgster, Sharon Dijksma, gooide het over de Europese boeg. Zij pleitte voor een boycot van de Midden Oosten maatschappijen door alle EU landen. Olie op het vuur. In Qatar wordt daardoor terecht gedacht dat met ons land als aanvoerder Europa de olie-emiraten op hun nummer wil gaan zetten. Nou zijn we vooral goed in buitenlanden op hun nummer zetten, maar toch…

Erger kan het eigenlijk niet. We staan er dus weer gekleurd op. 

Geluk bij een ongeluk is dat, zoals bij vrijwel alle grote (vluchtelingen) zaken, in dit geval vrijwel geen enkele belangrijke luchtvaartnatie in Europa van Duitsland tot Frankrijk en van England tot het Oostblok er voor voelt om achter Nederland aan ten strijde te trekken tegen de luchtvaartmaatschappijen uit het Golf-gebied. Integendeel die concurrenten krijgen overal meer ruimte.

In plaats van onszelf opnieuw uit te vinden – waarom de luchtvaartsector al jarenlang schreeuwt, proberen we andere landen onze wil en regelzucht op te leggen. Ze zouden wel gek zijn als ze er in trappen. 

Hopelijk wordt in ins belang over die politiek van Nederland de schouders opgehaald. Uiteindelijk zijn de passagiers in de hypermoderne vliegtuigen van de Midden Oosten maatschappijen tevreden met de excellente service tegen aantrekkelijk lagere tarieven. KLM is niet voor niets gedwongen tot steeds vaker zogenaamde super deal weken met soms wel 60 procent lagere business class tarieven. Actie reactie… aanpassen luidt het devies!

Al ruim twee jaar geleden lanceerde dr ir Paul Riemens, president directeur van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) onder de vlag van de ondernemersorganisatie VNO NCW het initiatief voor een Nationale Luchtvaarttafel. Een overlegorgaan met daarin alle spelers uit de luchtvaartsector, inclusief de overheid. Om de neuzen dezelfde kant op te krijgen voor een excellente samenwerking. 

“We moeten onszelf opnieuw uitvinden”, regeerde hij na een bezoek aan Singapore en een gesprek daar met de minister van transport van het stad-staatje. Hoe speelt Singapore het toch klaar om overeind te blijven in het concurrentie geweld vanuit de Golfregio, feitelijk met een klein achterland, het zelfde laken en pak als voor Nederland. 

De minister reageerde lachend: “Omdat we de zaken hier hetzelfde aanpakken als jullie destijds in Nederland. Waarom zijn jullie daarmee eigenlijk mee gestopt?” De minister doelde op de hechte samenwerking tussen alle luchtvaart partijen, waarmee Nederland, de KLM voorop, de wereld veroverde.

Alleen de president directeur van de Schiphol Group, Jos Nijhuis, was tegen en boycotte de beoogde Luchtvaarttafel. Geen behoefte aan weer een overlegorgaan…, liet de man met bijna een miljoen aan jaarsalaris vernederend weten aan een ieder die het initiatief steunde. 

Het kabinet en de overige politiek laten dat allemaal gebeuren met af en toe een gevaarlijk schot in de lucht, zoals nu om de olie emiraten schrik aan te jagen. Inderdaad dom. En niet een beetje.

De sheik heeft dus gelijk.

Arnold Burlage

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: