C O L U M N – ARNOLD BURLAGE Wanneer wordt in de Nederland en omgeving door de traditionele luchtvaartsector nu eindelijk eens de stormbal gehesen. Of beter gezegd wanneer komt het antwoord op het offensief waarmee onder meer de KLM wordt belaagd. Wanneer overtuigen strategie en visie dat we overeind blijven in het concurrentiegeweld. Alleen roepen dat er voor onze luchtvaartsector een deltaplan nodig is, is niet voldoende.
Wat luchtvaartnieuws van de afgelopen weken. Emirates, dat de 80ste van de totaal 140 bestelde superjumbo’s, de A 380, in ontvangst heeft genomen. Nogmaals Emirates, dat in die mammoet ruim 620 passagier vervoert. Voor de twee dagelijkse vol geboekte vluchten vanaf Schiphol betekent dat ruim 1200 passagiers ten koste van het inmiddels verouderde netwerk, onder meer van KLM. En dan nog van een heel andere orde: Ryanair dat de vorige maand de 400ste Boeing 737 in gebruik heeft genomen.
Zomaar wat berichten, onopvallend tussen het grote nieuws van Brexit en het EK Voetbal…
Om dan verder maar te zwijgen over minstens even grote bedreigingen, zoals de reusachtige vloot en uitbreiding van he netwerk van Easyjet, de explosie groei van prijsvechters als Vueling en Wizzair. Of de niet veel goeds belovende massieve vlootopbouw van Norwegian, dat met intercontinentale low budget plannen een nieuwe bom dreigt te leggen onder de sector, waarbij het overeind blijven van traditionele spelers als Lufthansa, Iberia, British Airways, Air France en ook KLM of Italia lang niet meer zo zeker is als ooit gedacht.
Trouwens, de Noorse wetgeving wordt aangepast om Norwegian toestemming te geven ook binnen Norwegen en de EU met goedkoop buitenlands personeel te vliegen. Om de Noorse luchtvaartsector competitief te houden, liet het Noorse ministerie klip en klaar weten. Verstandig beleid, denk ik. Probeer niet de tegenstander te veranderen, maar verander jezelf. Ofwel, luchtvaartsector vind jezelf opnieuw uit!
Al regelmatig is op zo’n harde reset aangedrongen door onder meer VNO NCW, dr. ir Paul Riemens, tot voor kortpresident directeur Luchtverkeersleiding Nederland en door voormalig CEO van de KLM, drs ir. Peter Hartman. En de huidige KLM president, Pieter Elbers riep ook al eens op voor een Delta Plan voor de luchtvaart. Maar tot een gecoördineerde aanpak is het niet gekomen. De topman van Schiphol, Jos Nijhuis blokkeerde zelfs het plan voor een Luchtvaarttafel onder de vlag van VNO NCW. Het doel: alle neuzen dezelfde kant op in het belang van onze mainport-functie werd zo getorpedeerd voor het plan überhaupt al vorm was gegeven, eventueel ook samen met de zeehaven van Rotterdam.
Wat leert dat alles wat er om ons heen gebeurt? Alle gemekker, politieke gereutel, geraaskal van ambtenaren, die wel buitenlandse congressen bezoeken, maar daar bij gebrek aan kennis van zaken zelden iets zinnigs zeggen en het geweeklaag van de bestaande luchtvaartsector is zinloos. Het Paard van Troje is inmiddels onder ons. De bedreiging komt niet langer uit verre landen, Midden-Oosten, Turkije en het nogal eens vergeten China. Maar de aanval komt ook van binnenin, nu zelfs vanuit Noorwegen.
Zo hebben we Martinair laten kapen door Cargolux (Luxemburg) en Qatar Airways, die zich inmiddels suf vliegen met vracht van “ONZE” rood-witte maatschappij, waarop een genadeloze euthanasie is gepleegd. Zonder slag of stoot van de politiek die het immers zo goed meent met onze economie, werkgelegenheid en nationale trots die in hun redrneringen dankzij de EU overeind zou hebben moeten blijven. Maar niet heus… In elk geval geldt dat niet voor de luchtvaart. Dan is Mark Rutte en zijn sterrenteam er plotseling weer ’ns even niet.
Om nu nog alle neuzen allemaal dezelfde kant op te krijgen, zoals de bedoeling was van een Luchtvaarttafel, kan feitelijk niet meer worden dan een doekje voor het bloeden. Inmiddels worden we omsingeld. De passagier zul je er niet gauw over horen klagen; die wordt er met lage ticket-prijzen alleen maar beter op. De BV Nederland raakt een imponerend dat belang overstijgend netwerk kwijt.
Intussen gaat het gereutel door van de dilettanten in de politiek met nauwelijks de kennis om een Airbus van een touringcar te onderscheiden. En zorgen de dreigementen met een halt aan de snel groeiende Midden Oosten Maatschappijen, Emirates, Qatar Airways en Etihad, alleen maar voor meer gelach bij de concurrenten. Het eerste toestel moet trouwens op Schiphol ook nog worden tegen gehouden. En wie de EU een ban over het machtige Midden-Oosten ziet uitspreken, mag zich bij mij maar melden; die gaat in elk geval door voor de wasmachine.…
Arnold Burlage