Een brutale actie van Etihad, een van de opkomende concurrenten van de KLM. De maatschappij is op Schiphol Plaza, zeg maar het blauwe hart van de KLM neergestreken om passagiers de ogen uit te steken met de luxe en service aan boord.
En dat doet de wenkbrauwen fronsen. Dat de luchthaven Schiphol uitgerekend een Gulfcarier op de meest centrale plek van Schiphol zo de ruimte geeft om zich te profileren op onze nationale luchthaven (recht tegenover de aankomsthal) roept bij veel KLM’ers vraagtekens op. Het gaat hier immers om carier afkomstig uit een regio waar het nodige is op te merken over mensenrechten, arbeidsomstandigheden en fair competition.
Ondertussen vecht KLM met de handen op de rug om lijfsbehoud.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers heeft in een mail aan topman Jos Nijhuis fel gereageerd op deze buitengewone promotie. Hieronder zijn mail:
Goedemiddag Jos,
Met enige verbazing vernam ik net van een grote promotie actie van Etihad op het luchthaventerrein waar jij de scepter over zwaait.
Waarom doen we dat in Nederland? Met megasubsidies in de lucht gehouden maatschappijen bedienen we met alle egards. Een dergelijke reclame stunt moeten we eens in de UAE of Qatar proberen. Jouw club kan dit toch gewoon tegenhouden?
Wat kost het om op dezelfde plek een promo actie te houden voor Europeans for Fair Competition, www.e4fc.eu ? Kun je me daar een offerte voor sturen, dan zal ik hem doorgeleiden naar de juiste kanalen. Eveneens zijn we geïnteresseerd in de reclame zuilen rondom SPL om tegengas te geven tegen al die liefdoenerij in de richting van het grote geld.
Prettig weekend,
Met vriendelijke groet,
Steven Verhagen
president