Door ARNOLD BURLAGE
ZAVENTEM- President Luk de Wilde van de Aviation Press Club in België meent dat een evaluatie van de veiligheidsmaatregelen op de luchthaven Zaventem dringend noodzakelijks is. Op Schiphol lijkt dat ook geen overbodige maatregel. Ook hier wordt aan de beveiligingsstructuur getwijfeld. Nog los van het riskante personeelstekort bij de Koninklijke Marechaussee en de zogenaamde Centrale Security, die vragen oproept en zorgt voor lange wachttijden tijdens de piekuren.
1 ©Wouter Van Vooren
Een kwart van de Belgische ondernemingen blijft zo veel mogelijk weg van Zaventem. Een domper voor de luchthaven, want zeker 40 procent van de passagiers gebruikt Brussels Airport voor zaken.
Sinds de aanslagen van 22 maart laat een Belgische ondernemer op de vier de luchthaven van Zaventem links liggen. Dat blijkt uit een enquête van werkgeversorganisatie Voka bij 645 bedrijfsleiders.
In plaats van naar het buitenland te vliegen, probeert 15 procent nu vergaderingen over de landsgrenzen heen via videoconferentie of telefoon te organiseren. Nog eens 6 procent ruilt grotere luchthavens zoals Zaventem in voor hun kleinere broertjes, zoals Oostende of Eindhoven. De overige 5 procent kruipt in de wagen in plaats van in het vliegtuig of de trein.
Ook bij Mieke Frijters van het Antwerpse ATF Wegenbouw ligt Brussels Airport momenteel niet in de hoogste schuif. “Wij zouden vorige week met acht personen naar een bouwbeurs in München gaan”, getuigt ze. “Pas twee dagen op voorhand kregen we het bericht dat de vlucht geannuleerd was. De helft van ons is dan maar met de auto gegaan. De andere vier zijn thuisgebleven, want die zagen het niet zitten om meer dan zeven uur te rijden. Collega’s van andere firma’s zijn vanuit Nederland vertrokken. Kleinere luchthavens zoals Antwerpen, Eindhoven of Rotterdam zijn ook ideaal: op een uur zit je in het vliegtuig. In Zaventem is er zoveel security dat je al een dag kwijt bent om gewoon in en uit de luchthaven te geraken.” Zo wordt er gevraagd om er drie uur voor het vertrek al te zijn.
Vals gevoel van veiligheid
Luchtvaartexpert Luk De Wilde dringt erop aan om de controles voor je in de luchthaven bent te laten vallen. “Zo worden auto’s wel gescreend, maar wat met taxi’s? De kans dat daar iets mis is met de nummerplaat is erg klein. En de terroristen die op 22 maart de aanslagen pleegden, kwamen naar Zaventem met een taxi. Die screening geeft dus een vals gevoel van veiligheid.” Én ze doet de luchthaven economisch gezien nodeloos pijn, meent De Wilde.
Volgens Brussels Airport zijn 40 procent van zijn klanten zakenreizigers – goed voor 9,4 miljoen passagiers vorig jaar. De Wilde schat dat “zeker meer dan de helft” van wie vanuit of naar Brussels Airport vliegt dat niet doet om met vakantie te gaan. “Die klanten leveren meer op, want ze boeken dikwijls last minute en betalen dus hogere prijzen”, weet hij.