door Arnold Burlage
SCHIPHOL- Alles begint erop te wijzen dat de KLM nu ook de zeggenschap kwijt raakt over over Transavia – de 100 procent prijsvechter van onze nationale luchtvaartmaatschappij
die daarmee de trend zette in Europa. Welingelichte bronnen van Telegraaf luchtvaartjournalist Yteke de Jong en onafhankelijk ook van AVIATIONWATCH laten weten dat dit besluit
recent is genomen door de Air France KLM top in Parijs.
Transavia wordt ondergebracht in een aparte holding, genaamd Transavia Company. Op die manier moet het eenvoudiger worden om de prijsvechter hetzij te verkopen dan wel onder
te brengen in een joint venture met een veel grotere low cost maatschappij, waarvoor al enige tijd als serieuze kandidaat de naam van Ryanair circuleert. Topman Michael O’Leary van
Ryanair, dat inmiddels ook “slots “ op Schiphol veilig stelde en bescheiden is gestart met vluchten naar Dublin, verzekerde enige tijd geleden al dat hij voor de aan- en afvoer van
passagiers binnen enkele jaren op Schiphol de belangrijhkste partner van de KLM zou zijn. Inmiddels praat easyJet over een soortgelijke alliantie met Lufthansa en ook met Air Berlin,
terwijl British Airways zich in de samenwerking met Iberia al met Vueling van een fiks aandeel op de prijsvechtersmarkt heeft verzekerd.
Het besluit om de zeggenschap over Transavia onder de vleugels van KLM weg te halen, is gevallen, ondanks de belofte van PvdA- staatssecretaris Sharon Dijksma (luchtvaart) in
het Tweede Kamer luchtvaartdebat, vorige week, dat ze deze ontwikkeling zou voorkomen. PVV Tweede Kamerlid trok na die belofte – “als dat zo is” – een motie in waarmee hij de
Tweede Kamer tot actie wilde bewegen.
Lees hier het verhaal in De Telegraaf