De beveiliging van Schiphol ligt onder vuur, dat zou blijken uit een onderzoek van de vakcentrale FNV dat is gepresenteerd. De oorzaak zou zijn het nieuwe beveiligingssysteem dat vorig jaar is ingevoerd. Ook de klantvriendelijkheid heeft onder dit nieuwe systeem te leiden, schrijft Yteke de Jong van de Telegraaf.
Het rapport oordeelt snoeihard. Zo moeten beveiligers moeten langer doorwerken dan de norm is van hun werkgever. Daardoor is de werkdruk sinds de invoering van het nieuwe systeem sterk toegenomen. „Dit komt omdat er te weinig personeel wordt ingezet, maar het wordt verergerd door problemen met de apparatuur en door de aansturing door Schiphol”, zo stelt de FNV in het rapport, dat in handen is van de Telegraaf.
In totaal zegt 66% van de beveiligers dat het nieuwe systeem hun alertheid bij de veiligheidscontrole negatief beïnvloedt. Zij hebben daardoor niet altijd hun volle aandacht bij het bekijken van bagagescans. Volgens FNV wordt er roofbouw gepleegd op de 2200 beveiligers, die in dienst zijn van onderaannemers als G4S, Securitas en I-sec. De luchthaven lijkt met het nieuwe beveiligingssysteem een kat in de zak gekocht te hebben.
Lees verder bij De Telegraaf