De juichkreten van de luchtvaartsector klinken de laatste weken, eigenlijk al maanden, uit alle delen van de wereld. De lage olieprijzen zorgen voor miljarden aan meevallers. Misschien met uitzondering van de maatschappijen, die er op andere wijze een potje van maken. Of conflicten met de vakbonden als één van de kerntaken lijken te hebben verheven, zoals helaas Air France KLM, waar het ontbreken van visie en strategie met als gevolg onduidelijk en onzeker beleid met als gevolg haperende kostenbesparingsprogramma’s, waarbij niet zelden als olie op de golven en op het vuur vanuit het Elysee lijkt te worden ingegrepen.
En dat terwijl bij “onze” KLM de zaken met ingrepen voor minder kosten en meer productie redelijk onder controle lijken. KLM president Pieter Elbers doet dat knap, de dialoog met de vakbonden is niet verziekt, stakingsdreigingen zijn anders dan bij zustermaatschappij Air France niet aan de orde.
Maar uiteindelijk raakt ook die maat vol, begrijpelijk. Air France KLM is als één onderneming met de twee maatschappij als het erop aankomt een communicerend vat. Dan is het de KLM die ook het gelag betaalt… De meevallers van de lage olieprijzen kunnen dan snel verdampen.
De vraag is of nu al niet de passagiers die tol betalen. Uiteindelijk is bij KLM nog steeds sprake van olietoeslagen op de ticketprijzen. Trouwens ook andere maatschappijen houden die in stand. Feitelijk een schande. De passagier betaalt honderden euro’s te veel onder het valse voorwendsel en label van olietoeslag. Noem het dan anders…. Maar niet olietoeslag, die op heel andere gronden destijds begrijpelijk is ingevoerd en die – bewust of onbewust – nooit in de ticketprijzen werd verwerkt. Zelfs van een verlaging van de olietoeslag is geen sprake.
Nu is dat ook de zakenreisorganisatie VCK Travel in het verkeerde keelgat geschoten. Ook zakenreisorganisatie ATPI vroeg al eens om uitleg van het beleid rond de olietoeslagen.
Vreemd eigenlijk dat je over deze vorm van “flessentrekkerij” brancheorganisaties als het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) nauwelijks hoort. Of de Consumentenbond. Het moet toch simpel zijn om aan te tonen dat de reden waarom de olietoeslag werd ingevoerd al lang niet meer bestaat. Hooguit reden voor een negatieve olietoeslag, een fiks verlaging van de vliegprijzen. Al zou dat wellicht nu ook weer overdreven zijn.
VCK heeft de toeslagen vergeleken bij 19 luchtvaartmaatschappijen op vluchten naar New York, Delhi en Singapore. Toeslagen die er uitsprongen waren die van Emirates -244 euro (Economy) op een vlucht Amsterdam – Dubai en Turkish Airlines -82 euro voor (Economy) voor het tripje Amsterdam – Istanbul).
Zouden er wellicht tussen maatschappijen – verboden – prijsafspraken zijn over het handhaven van de olietoeslagen? Tijd dat te beginnen in Brussel de daarheen verbannen politici wakker worden. Als er nu één kans is om de EU bij de kiezer als zinvol te laten ervaren dan is dat het ingrijpen in deze geruisloze oplichterij.
Hoe het ook zij, intussen betalen passagiers, ondanks historisch lage olieprijzen nog steeds honderden euro’s aan olietoeslagen – teveel wel te verstaan. Kortom, we worden permanent beduveld? Eén stap naar de rechter lijkt me voldoende om daar een eind aan te maken.
Het goede nieuws: vliegmaatschappijen kunnen zich in de toekomst niet geloofwaardig meer beroepen op snelle verhogingen van de vliegprijzen bij stijgende olieprijzen. Iets om te onthouden.