KAMER WIL WETEN WAAROM KLM OVER IRAK EN IRAN BLEEF VLIEGEN

Kamerzetel
Facebooktwitterlinkedinmail

De Kamerleden Amhaouch, Omtzigt, Van Helvert (allen CDA), Paternotte en Sjoerdsma (beiden D66) willen van de de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Buitenlandse Zaken weten waarom de KLM  tot 8 januari over Irak en Iran bleef vliegen. De Nationale luchtvaartmaatschappij vloog gewoon over conflictgebied terwijl tegelijkertijd het Iraanse luchtafweergeschut op scherp stond. Dit leidde uiteindelijk tot het vreselijke ongeluk met de Oekraïense Boeing waarbij alle passagiers om het leven kwamen.

Het feit dat de KLM gewoon bleef vliegen over het conflict gebied is des te pikanter omdat Nederland nauw betrokken was bij het de ramp met de MH17 die in 2014 boven Oekraïne werd neergehaald door deen Russische Buk-raket. De kamerleden willend an ook weten in hoeverre de KLM lering heeft getrokken uit de aanbevelingen van het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiliheid naar aanleiding van de ramp met de MH17.

Hieronder de vragen.

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het bericht dat KLM pas na de raketaanvallen van Iran op legerbases in Irak en nadat het Oekraïense vliegtuig was neergehaald, besloot om niet langer boven Irak en Iran te vliegen?1

Vraag 2

Vindt u dat KLM dit besluit te vroeg, tijdig of te laat genomen heeft in onderhavige situatie?

Vraag 3

Hoe beoordeelt u het feit dat Nederlandse luchtvaartmaatschappijen tijdens een enorm gespannen periode na de aanslag op het konvooi van Qassim Suleimani bleven doorvliegen op de routes over Irak en Iran?

Vraag 4

Kunt u aangeven hoe het Conflict Zone Information Bulletin van het European Union Aviation Safety Agency (EASA) voor Irak en Iran luidde in de periode 25 december tot heden en welke veranderingen daarin zijn aangebacht? Klopt het dat er geen waarschuwingen zijn (geweest) voor Iran en dat de waarschuwing voor Irak sinds 1 oktober 2019 hetzelfde gebleven is?2

Vraag 5

Klopt het dat geen enkele staat op dit moment iets aangeleverd heeft voor de online database van de International Civil Aviation Organization (ICAO) over Conflict Zone Risk Information?3

Vraag 6

Kunt u aangeven welke informatie de Nederlandse overheid had over Irak en Iran in deze periode en hoe zij die (eventueel vertrouwelijk) gedeeld heeft met de luchtvaartmaatschappijen?

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: