,,Een idiote bewering van Schiphol topman Jos Nijhuis…”
Het zouden mijn al jaren gehanteerde woorden kunnen zijn voor wat wel wordt genoemd de Sloper van Schiphol. Maar het betreft een heuse uitspraak van minister Cora van Nieuwenhuizen (Luchtvaart), nadat de hoogste baas van de luchthaven opnieuw bewees zich van God noch gebod iets te willen aantrekken.
door Arnold Burlage
Een idioot aan het woord dus…. Het was ditmaal zijn bewering dat zijn opvolger in elk geval een man zou worden, nadrukkelijk geen vrouw, omdat anders de balans zou doorslaan zijn in de directie met daarin nu al twee vrouwen. Een krankzinnige opvatting, volgens de minister, die in ongebruikelijk harde taal haar oordeel nog eens duidelijk onderstreepte.
Wat bezielt de voormalige accountant toch, die alle jarenlang meer met ergernissen dan met succes leiding geeft aan onze “mainport” Schiphol, belangrijkste toegangspoort tot onze nationale economie leidt. Waar bemoeit hij zich trouwens mee, over benoeming en ontslag gaat de Raad van Commissarissen. Maar die heeft Jos N. kennelijk in zijn zak, wat al veel langer werd vermoed.
Belangrijker is daarom de vraag wat de Raad van Commissarissen van Schiphol mankeert dat ze hun narcistische kapitein het schip klaarblijkelijk ongestoord laten blijven besturen. Hoe kan het toch dat de belangrijkste aandeelhouder, de Staat der Nederlanden, deze luchtvaart-pias met een giga inkomen ongehinderd zijn desastreuze en slopende werk laat doen, ondanks al jarenlang zware kritiek vanuit vrijwel de hele luchtvaartsector.
Sloper
Ronduit triest was na de vrouw-opvatting van de Sloper van Schiphol het nieuws dat zijn opvolger in elk geval niet zou aantreden per 1 april, zoals was aangekondigd. Vertraging dus. Problemen! Jos, die Schiphol vol liet stromen met pret-maatschappijen en de KLM en andere voor onze economie belangrijkere netwerk-maatschappijen in de kou liet staan, blijft dus wat langer. Inmiddels liet hij als afscheidscadeautje en herinneringen aan een prutser op Schiphol het bordje “vol” hangen.
Jos, die in zijn “regeer” periode het merendeel van zijn management de benen zag nemen, komt er opnieuw mee weg, Toch pleit alles er voor om de handel en wandel van de man en zijn mede-schuldige en zijn overgebleven slaafse volgelingen eens nadrukkelijk tegen het licht te houden in plaats van zijn bonus-uitkering te berekenen en weg te kijken.
Dick Benschop
Zou dat allemaal misschien de reden kunnen zijn dat de benoeming van de nieuwe topman van Schiphol zo lang op zich liet wachten. Een opvolger om puin te ruimen met grote kennis van zaken en gezag, die was vast niet gemakkelijk te vinden. Dick Benschop, oud PvdA politicus – het zal ook niet – ooit lobbyist voor de aanleg van de omstreden Polderbaan en later directeur van Shell Nederland, mag de klus gaan klaren. Nu maar afwachten op de lijken in de kast. Toch nog iemand van enige statuur gevonden voor een verlate carrière-sprong in de stinkende augiasstal.
Alle eerder genoemde kandidaten hebben het podium van de short-list en de stille favorieten inmiddels verlaten. Janine Hennis Plasschaert, Melanie Schultz van Haegen, Wouter Bos, Thom de Graaf… Verstandige mensen of kandidaten met keepers geluk na het afvoeren van de lijst van gegadigden.
Uit de catacomben van het Binnenhof kwamen tot voor kort nog zinnige geluiden, nadat minister van Financiën, Wopke Hoekstra, de touwtjes op Schiphol – strakker – in handen had genomen. Uiteindelijk is hij de man die het meerderheidspakket aandelen beheert. Het geklungel rond de benoeming met alle eerdergenoemde kandidaten met tot de laatste aan toe opvallend veelal ex politici op jacht naar een vette kluif, zorgde voor groeiende ergernissen, binnen en buiten de politieke en luchtvaart arena.
De roep bij binnen- en buitenlandse luchtvaart prominenten werd daarom ook steeds luider om een snellere actie bij de benoeming van de nieuwe luchtvaart directeur. Schiphol verkeert in crisis en er dreigt onherstelbare schade te ontstaan als dat schip nog veel langer stuurloos of met een dilettante kapitein ronddrijft.
Opmerkelijk vaak werd de naam van de vorige Schiphol president directeur, Gerlach Cerfontaine, genoemd als eventuele opvolger ad interim. Hij kent de luchthaven, zou inderdaad de ideale keuze zijn geweest om eerst puin te ruimen, alvorens een nieuwe topman definitief wordt benoemd en beschadigd dreigt te raken.
Komt nog bij dat Gerlach Cerfontaine het klappen van zweep kent. De sympathieke Limburger heeft veel nog niet vergeten kennis en goodwill opgebouwd in de luchtvaartwereld. En politiek gevoel is hem al evenmin vreemd, Zijn vrouw Pia Dijkstra is als prominent D66 tweede kamerlid ook in dat opzicht een uitstekende sparringpartner.
Voorlopig moet de luchtvaartsector het evenwel nog doen met onzekerheid over kennis en kunde van de nieuwe topman in alle bestaande chaos. Maar – wie het zei ben ik vergeten – uit de chaos wordt vaak iets goeds geboren. Omgekeerd geldt weliswaar ook het tegendeel, gezien de opvolger van Gerlach Cerfontaine, die uiteindelijk beloond werd met wie is gaan heten de Sloper van Schiphol.
Arnold Burlage