- De discussie over de verdeling van vluchten tussen Air France en KLM is ten einde met de uitbouw van de nieuwe maatschappij Boost, een prijsvechter op de lange afstanden in Parijs. Zo redeneert de top van Air France KLM in Parijs
Dat meldt Yteke de Jong in De Telegraaf. In de internationale luchtvaartwereld bestaan daartegen grote twijfels over de prijsvechter, die naar verluidt, start met “slechts” acht vliegtuigen.
De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij presenteerde donderdag haar jaarcijfers. Deze werden juichend ontvangen, hoewel die gestut zijn door eenmalige baten van de verkoop van boekingssysteem Amadeus en cateringdivisie Servair. En eveneens door de lage brandstofprijzen.
Schrijnend was het verschil tussen Air France en KLM. De Franse tak boekte slechts een operationele winst van €372 miljoen. Het veel kleinere KLM draagt het bedrijf met een operationeel resultaat van €681 miljoen.
Topman Pieter Elbers van KLM is echter niet bang voor nog schevere ogen binnen het concern. „Met de prijsvechter Boost zou Air France weer kunnen groeien en verdwijnt dit probleem op natuurlijke wijze”, zegt Elbers tegen De Telegraaf in Parijs.
Bij Air France KLM werden een paar jaar geleden afspraken gemaakt over harder werken door het personeel. Daardoor is KLM fors gegroeid in de afgelopen jaren, terwijl deze afspraken bij Air France uitbleven. De Franse piloten vinden de scheefgroei nu ’oneerlijk’.