DE SCHULDMUUR: MOLENSTEEN VAN KLM

molensteenMolensteen
Facebooktwitterlinkedinmail

De schuldpositie van Air France KLM wordt er niet beter op. Nieuwe accountantsregels maken dat binnenkort  7 miljard euro extra schuld moet worden geboekt vanwege de operationele leaseverplichtingen.

En daarmee wordt de schuldenlast van het bedrijf alleen maar groter. Hoewel er feitelijk niets verandert bij Air France KLM, is er toch sprake van een totaal ander plaatje, te weten een schuld van €11 miljard bij een negatief eigen vermogen van €230 miljoen.

Luchtvaartjournaliste Yteke de Jong van De Telegraaf is van oorsprong register accountant. Dat maakt haar column vandaag in De Telegraaf dan ook zo bijzonder interessant. De Jong betoogt dat de lage rentestanden de schulden van Air France KLM beheersbaar houden. Stijgt de rente echter, dan komt de maatschappij in grote problemen. Dat is dan ook de reden dat nu het tafelzilver wordt verkocht om een deel van de schuld te elimineren.

Schuldmuur

Maar volgens De Jong laat de de schuldmuur zich niet makkelijk slechten, omdat de opbrengsten onder druk staan. Niets voor niets werd het resterende aandelenbelang van boekingssysteem Amadeus op 23 december te gelde gemaakt. Air France KLM kan het zich niet permitteren om het jaar met een hogere schuld te eindigen, want daarmee loopt ze het risico dat ze weer duurder moet herfinancieren.

Lees hier de hele column van Yteke de Jong

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: