C O L U M N – De vijand komt van buiten, dat wordt in de Nederlandse luchtvaartsector nog wel eens aangevoerd, bijvoorbeeld als het gaat om staatssteun van de Midden Oosten maatschappijen. Maar klopt dat eigenlijk wel?
Nog maar kort geleden beloofde de Franse minister van Transport, Alain Vidalies, dat de Franse staat Air France, zustermaatschappij van de KLM, via belastingmaatregelen gaat helpen. Zo werd Air France KLM gesterkt dat de Franse staat de noodlijdende luchtvaartcombinatie wel gaat redden.
Intussen put ons kabinet in eigen land, onder aanvoering van het socialistische geweten Jeroen Dijsselbloem (PvdA) zich uit in vasthoudendheid dat een onderneming – ook als die vitaal is voor de economie van ons land – zichzelf maar moet redden. En hij vindt daarbij met veel bombarie steun van het zelf benoemde orakel Ton Elias (VVD), die inmiddels trouwens tot opluchting van de luchtvaartwereld van de VVD lijst is afgevoerd.
Nu is dit geen pleidooi voor een verziekende staatssteun, maar scheef is het wel. KLM presteert beter dan Air France, het geld stroomt binnen in de gezamenlijke pot van de luchtvaartcombinatie en Air France, waar alle maatregelen voor kostenbesparingen en een hogere productie smoren in vakbondsgeweld, spoelt de zuur bespaarde euro’s door het gootje.
Bel
Alles overziend zou je denken, hoogste tijd dat de KLM commissarissen, president commissaris Hans Smits voorop, eens heftig aan de bel gaan trekken. In Den Haag en misschien ook wat vaker het gezicht laten zien in Parijs. Maar de man, die het meer om z’n baantjes lijkt begonnen dan om de KLM, zwijgt als het graf, schittert daar op cruciale meetings vaak door afwezigheid.
In Parijs probeert hij alleen maar nog een stapje hogerop te klimmen, nu de KLM in het bestuur van Air France KLM, nota bene op de stoel van vice president. Om te gaan meehuilen met de wolven in het bos, niet gehinderd door enige indrukwekkende kennis van luchtvaartzaken. Maar in de Franse arena is de indruk over KLM’s president commissaris aan het omslaan. Dus wie weet wordt maatschappij door de gong gered.
KLM president directeur Pieter Elbers verdient andere mede-strijders, die het wel overtuigend is begonnen om de KLM. In het team Pieter Elbers zal dus van spelers gewisseld moeten worden. Ook om de politiek in Den Haag maar ook de politiek in Parijs te overtuigen dat het zonder staatssteun kan en moet! Om te voorkomen dat de ooit gepresenteerde meest belovende grootste Europese luchtvaartcombinatie het lelijke eendje in Europa wordt.
Geldnood breekt wet
Intussen wordt bij Air France KLM het tafelzilver verkocht. Het belang in een computer-reserveringsmaatschappij (CRS) en in een catering bedrijf, Servair. Geldnood breekt wet… Gebeurde zoiets ooit ook al niet bij kwaliteitsmaatschappij Swissair en het Belgische Sabena. Beide maatschappijen bestaan niet meer. De situatie bij Air France KLM is dus ernstig. Nu al beloven dat de Franse staat de problemen wel oplost zal zeker niet stimuleren om ingrijpende kostenbesparingen en andere maatregelen door voeren.
Overigens, wat het voorstel van de Franse transportminister minister Alain Vidalies met de staatssteun concreet inhoudt, is niet bekend. Hij stelde in de Franse krant dat Air France de afgelopen twee jaar al €130 miljoen aan belastingvrijstelling voor de burgerluchtvaart heeft genoten. Een fractie van wat het KLM personeel al aan kosten heeft bespaard of heeft ingeleverd.
Spoorwegen
Nog even terugkomend op de tegenstander die volgens insiders van buiten komt… Hoezo? Gelezen over de janboel die de spoorwegen aanrichten met hun dienstverlening op Schiphol Eén op de acht treinen van en naar station Schiphol Airport rijdt niet op tijd. Een op de 25 komt er zelfs niet aan. Daarmee is het luchthaven-station één van de minst betrouwbare stations in het land, stelt RTL Nieuws.
Eén van de oorzaken van de vele uitval en vertraging is trouwens de Schipholtunnel en een onbetrouwbaar beveiligingssysteem.
De tegenstander van de luchtvaartsector is ook één van de spitsspeler, de luchthaven Schiphol. Iemand de luchthaven topman Jos Nijhuis – jaarinkomen ruim 900.000 euro – al eens herhaaldelijk de trom horen roeren over de spoorellende, waardoor passagiers hun vliegtuigen missen en soms honderden euro”s schade lijden.
Tijd dus dat ook in dat deel van ons nationale luchtvaartteam eens spelers worden vervangen.
Voor het overige moet ook de hooggeprezen Europese politiek aan de bak om aan de oneerlijke concurrentie aan te pakken. Niet door de Midden Oosten maatschappijen de toegang tot onze luchthavens te verbieden. Maar bijvoorbeeld door nu eens na decennia lang gestegen het Single European Sky, één Europees luchtruim te realiseren en alle soevereiniteit gevoelens te slechten.
De luchtvaart zou met zo’n Single European Sky aan besparen van onnodige kosten, ondermeer door omvliegen en vertragingen een cadeautje van miljarden euro’s in de schoot geworpen krijgen. Dan worden de dollars, die de sjeiks in de luchtvaart steken, een stuk minder voelbaar. Uiteindelijk beginnen de gesteunde maatschappijen rond de Golf ook in problemen te raken en worden zelfs al vliegtuigen afbesteld.