COLUMN: LELYSTAD AIRPORT EN DE ZWARTE PIET

Zwarte Piet
Facebooktwitterlinkedinmail

C O L U M N De eerste ronde van het gedonder…, dat las ik op Twitter na het mij niets verbazende bericht, dat het gebruik van Lelystad Airport een jaar wordt uitgesteld. Geen wonder, dat gedonder. Een analyse van het luchtruim om het polder-veldje veilig en efficiënt te kunnen gebruiken, was tot dan toe volledig achterwege gelaten. En toch was het miljoenenproject willens en (niet) wetens aanbesteed en was de eerste spade zelfs de grond in gegaan.


Arnold Burlage  door ARNOLD BURLAGE


Tot dat de Luchtverkeersleiding Nederland onlangs voor de zoveelste maal alarm sloeg. De afhandeling van het polderkeer in de aan- en uitvliegroutes van Schiphol was vlieg-technisch een behoorlijk probleem. Feitelijk is Schiphol met die zogenaamde overloop-luchthaven bezig niet alleen voor de verkeersleiding maar ook de eigen problemen aan het creëren voor een efficiëntie afhandeling van het vliegverkeer.

President-directeur Jos Nijhuis van Schiphol, merendeels uitsluitend zichtbaar op feesten en partijen in de society rubrieken van de media, daverde door met zijn onzalige Lelystad plannen. Niet voor niets wordt hem de bijnaam de “Sloper van Schiphol” toegedicht. In plaats op onze nationale luchthaven de groeiende problemen aan te pakken, zaait de man ellende en verderf door miljoenen aan belastinggeld te pompen in het verstoren van rust in de polder.

Onnodig

En dat terwijl de overloop-luchthaven bij Lelystad onnodig is…! Niet het aantal vliegbewegingen stijgt namelijk explosief, maar het aantal passagiers, omdat de vliegtuigen steeds groter worden. Komt bij dat – anders dan toen de limieten voor Schiphol werden vastgesteld – passagiersvliegtuigen significant stiller en schoner worden. En dat het zogenaamde ‘point to point’ vervoer stijgt, de zogenaamde hub-functie vertoont daardoor een krimp en wordt overgenomen door nieuwe knooppunten, zoals Dubai, Abu Dhabi, Qatar en Istanboel.

Schiphol, let op uw saeck…. is daarom veel eerder van toepassing dan de bouw van het onnodig Lelystad Airport, waarheen vliegmaatschappijen overigens tot hun ergernis wellicht gedwongen moeten worden.

De problemen op Schiphol zelf zijn megagroot. Om maar wat te noemen: de bereikbaarheid via landzijde per trein en auto, geëscaleerde omvang van de criminele taxiproblemen, de veiligheidscontroles zorgen ondanks alle high tech bla bla voor wachttijden als nooit tevoren, vakbonden klagen terecht over de werkdruk en de afhandeling is een janboel.

Om nog maar te zwijgen van vrijwel het hele management rondom de hoogste Schiphol baas, dat is weggelopen. Om maar wat te noemen: de commercieel-directeur van Schiphol, Maarten de Groof, vertrekt naar Qatar Airways. De financieel directeur stapte ook op, het media-smaldeel, dat journalisten van de deur moet houden, kent ook telkens andere gezichten.  De Sloper van Schiphol beschouwt zich nergens voor verantwoordelijk, wijst naar derden als hij op de chaos in eigen huis wordt aangesproken.

Last but not least…. de topman van onze nationale luchthaven zou, volgens goed in gevoerde bronnen, tot nu toe zelfs 43 miljoen euro aan bonussen te hebben betaald aan KLM concurrenten – maatschappijen uit het midden oosten en prijsvechters – om op Schiphol te gaan vliegen. De “fooitjes” staan, volgens dezelfde bronnen, o.a. geboekt als bijdrage in de marketingkosten – zeg maar de noodzakelijke reclame om duidelijk te maken dat er op Schiphol een beter en goedkoper alternatief is voor de eigen KLM. En zelfs de koning liet zijn oren naar die concurrenten hangen en reisde  met Emirates naar Australië…. In plaats van met KLM tot Singapore en vervolgens door naar Sydney, het staartstuk van de trip chique met de maatschappij van het gastland.

Beloning

Nou, die president-directeur ontving als laatste jaarinkomen uit het potje van PvdA minister Jeroen Dijsselbloem een beloning van ruim 900.000 euro. En dezelfde topman dumpt straffeloos enkele honderden miljoenen belastinggeld in de overbodige luchthaven Lelystad. Tot deze week PvdA staatssecretaris Sharon Dijksma (Luchtvaart) liet weten “STOP!” De vlieg-technische zaken – veiligheid en afhandeling van het vliegverkeer – zijn nog niet op orde. Kortom, chaos, zo kennen we toch de Sloper van Schiphol?

Trouwens in de verwarring rondom het “stilleggen” van Lelystad Airport blijkt, dat ook de Koninklijke Luchtmacht ernstige bezwaren heeft tegen het aan- en afvliegen van het polderverkeer dwars door hun oefengebieden. Even niet aan gedacht? Geen overleg geweest. Slordigheid, het is het kenmerk van onze nationale luchthaven, een turbo van onze economie, waaraan direct en indirect 330.000 mensen hun baan danken.

Een wijs besluit dus van de PvdA staatssecretaris, die trouwens voor haar kordate optreden ook op andere luchtvaartgebieden lof oogst van vriend en vijand in de luchtvaartsector. Maar dat is anders voor het orakel van de VVD, Ton Elias, die tot opluchting van dezelfde luchtvaartsector uit de VVD-fractie verdwijnt. „Onacceptabel, staatssecretaris Dijksma probeert daadkracht uit te stralen, maar dit is natuurlijk prut”, zei de geflopte liberaal, die – volgens een anekdote – ooit bij een werkbezoek aan de luchtverkeersleiding zo’n onzin uitkraamde dat werd gedacht dat hij had gedronken……

Melanie Schultz van Haegen

Nog een gerucht dat op Schiphol circuleert: de herbenoeming met twee jaar van topman Jos Nijhuis is door de socialist Jeroen Dijsselbloem “ingestoken” bij de Raad van Commissarissen – overigens geen van de leden met luchtvaart dna –  als cadeautje voor zijn VVD-ambtgenoot Melanie Schultz van Haegen, waarvan de naam al maanden circuleert als opvolger van de Sloper van Schiphol. Het kan verkeren. De bewindsvrouw ontkende, maar dat deed destijds CDA-minister Camiel Eurlings ook toen ik een half jaar voor zijn benoeming onthulde dat hij overstapte naar de directie van de KLM

Hoe het ook zij, de aap kwam uit de mouw, Schiphol is niet klaar voor het prestigeproject in de polder. Zonder luchtverkeersleiding kan de nieuwe infrastructuur op Lelystad Airport niet gebruikt worden, waardoor de eerste vluchten niet zoals afgesproken in 2018, maar pas een jaar later kunnen plaatsvinden. Lelystad Airport ligt dan dus een jaar ongebruikt. Misschien geluk bij een ongeluk: tijd voor een al enkele malen bepleit (parlementair) onderzoek. En dan is het oppassen geblazen dat niet de Luchtverkeersleiding Nederland de Zwarte Piet krijgt!

 

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: