‘QATAR AIRWAYS BREIDT UIT OP SCHIPHOL’

Qatar AirwaysQatar Airways A380
Facebooktwitterlinkedinmail

Qatar Airways krijgt binnenkort een tweede dagelijkse vlucht op Schiphol. Dat meldt luchtvaartjournaliste Yteke de Jong van De Telegraaf op basis van van meerdere  bronnen.

De aanstaande uitbreiding is pikant want de Europese Unie is nog met Qatar in onderhandeling over meer landingsrechten. Daarin moeten onder meer afspraken gemaakt worden over een gelijk speelveld. Ondertussen is Nederland, los van dat proces, bezig met eigen bilaterale gesprekken met Qatar, zo melden bronnen. Qatar Airways is vorig jaar gestart met een dagelijkse passagiersvlucht naar Schiphol, naast een vrachtvlucht. Door de aanstaande verdubbeling zou de luchtvaartmaatschappij op 28 vluchten per week uitkomen, waar KLM op zeven stuks per week zit.

Toestemming krijgen is lastig, want het gaat om een ‘ragfijn’ spel tussen het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, luchthaven Schiphol en KLM, aldus een andere bron. Daarbij is Qatar niet de enige belanghebbende, want ook Emirates uit Dubai vliegt tweemaal daags van Schiphol naar het Midden-Oosten.

Door het toestaan van extra vluchten aan Qatar Airways wordt het netwerk van KLM verder ondergraven, vooral op routes richting Azië. Directe verbindingen maken een land aantrekkelijk voor het internationale bedrijfsleven. Het routenetwerk van KLM is goed voor €30 miljard aan toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie.

Koning

De vluchten vanuit de Golfregio zijn al enige tijd een doorn in het oog van de  Nederlandse luchtvaartwereld. De Golf-carriers bevechten met miljarden dollars aan staatssteun hun positie. Dat wordt door de KLM als oneerlijk ervaren, immers de Europese regels staan staatssteun niet toe. En Nederland is daarbij ook nog eens roomser dan de paus, door geen gebruik te maken van de mazen in de regelgeving, waardoor de KLM toch heimelijk gesteund zou kunnen worden.
Daarom ontstond er vorige week nog een relletje toen bleek dat koningin Willem-Alexander en zijn gevolg zich van en naar Australië lieten vervoeren met KLM-concurrent Emirates. Dat terwijl de Koning door de KLM altijd welwillend in staat wordt gesteld om zijn brevet bij te houden. Ook wordt het koninklijke gezelschap bij reizen altijd meer in de watten gelegd dan andere passagiers.

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: