COLUMN: MH17 GEEN NIEUWS VAN HET FRONT

Brokstuk MH17Foto: Jeroen Akkermans / Flickr
Facebooktwitterlinkedinmail

C O L U M N –  De show rond de presentatie van het rapport over het MH17-onderzoek is feitelijk een even grote volksverlakkerij als de  plotsklaps opgedoken radarbeelden in Rusland, twee jaar na de ramp, waarbij 298 passagiers om het leven kwamen.

Arnold Burlage

Arnold Burlage

Vrijwel alle naakte feiten, die het Joint Investigation Team (JIT) opsomde waren al bekend. Immers, zagen we Jeroen Akkermans van RTL al niet veel eerder op tv met één van de gevonden raket-scherven, die onomstotelijk het gebruik van een BUK raket aantoonde? Waren ook al niet ruim een jaar geleden beelden te zien van een dorp waar anonieme inwoners de plek aanwezen waar de raket was afgevuurd?

Was met de bovenstaande feiten ook het bewijs niet rond dat de MH 17 met daarin ook 196 Nederlandse passagiers in het door rebellen bezette gebied, was neergehaald?

Waaraan bij de magere “nieuwe” omlijsting van het onderzoeksrapport werd voorbijgegaan, was dat de ellende in feite begon bij regering van de Oekraïne.

Het toestel vloog in het luchtruim van Oekraïne, dat daarmee feitelijk verantwoordelijk is voor het mogelijk worden van de ramp.

Of moet Oekraïne wellicht gespaard worden, zoals met het voor dronken Naatje gehouden referendum over de ongewenste toenadering tot de EU van Oekraïne? Het grootste raadsel is daarmee dus nog niet opgelost. Hoe wrang ook, naast degenen die het toestel neerhaalden zijn ook degenen die dat willens en wetens of uit laksheid hebben mogelijk gemaakt even zo goed daders. Ik doel daarmee vooral op Oekraïne.

Misdadige nalatigheid

CDA-kamerlid  Pieter Omtzigt, die zich als een leeuw op de MH 17 mysteries heeft gestort, onderstreept in elk geval deels deze visie: “Oekraïne heeft gehandeld in strijd met ICAO Doc 9554-AN/932. Misdadige nalatigheid”. Schreef hij, vaststellend dat Oekraïne ook nog lid is lid het JIT onderzoeksteam…

Zeker de autoriteiten, die dit vast onzin gaan noemen, zullen aanvoeren dat beneden een vlieghoogte van 32.000 voet – zo’n 11 kilometer – het luchtruim wel degelijk gesloten was. Overigens geen rekening houdend met een noodzakelijk lagere vlieghoogte bij decompressie, motoruitval of bijvoorbeeld medische problemen aan boord. Los daarvan, het onomstotelijk bewijs dat dit geen veiligheidsgarantie was, werd met het neerhalen van de MH17 bewezen.

De voormalig KLM Boeing 747 gezagvoerder, Ruud Holswilder, tegenwoordig gezaghebbend luchtvaartconsultant, schreef het glashelder op Twitter:

“Je rijdt met een touringcar toch niet door een oorlogsgebied? Waarom vlieg je er dan wel pal overheen?”

Een besluit om dat luchtruim te mijden namen bijvoorbeeld wel onder andere British Airways en …. de moedermaatschappij van KLM, Air France. Al melden de JIT-onderzoekers op basis van “geautomatiseerde” gegevens dat die laatste maatschappij het gebied niet heeft gemeden. Uitgebreid onderzoek van het gezaghebbende Duitse weekblad Der Spiegel stelt het tegendeel vast.

Wat stelt het met veel tam tam gelanceerde onderzoek nog voor, anders dan dat de feiten nu officieel op papier staan?  En  desalniettemin van de schutters nog elk spoor ontbreekt en de belangrijkste mededader – Oekraïne – buiten schot lijkt te worden gehouden? Het antwoord volgens tal van geraadpleegde experts luidt: NIETS!

Het vliegtuig MH17 is op 17 juli 2014 uit de lucht geschoten door een BUK-raket van de 9M-38-serie. Made in en afkomstig uit Rusland. De raketinstallatie werd na gebruik in Oekraïne weer teruggebracht naar Rusland. De raket die een einde maakte aan het leven van alle 298 inzittenden werd afgevuurd vanuit een landbouwveld in Pervomaiskiy.  Een gebied onder controle van pro-Russische separatisten.

Het was de eerste keer dat politie en Openbaar Ministerie naar buiten traden met hun onderzoeksresultaten. Dat maakt de ophef begrijpelijk. Noeste arbeid moet beloond worden met waardering. Maar het weglaten van feiten is verwerpelijk. Net zo verwerpelijk als het verwarring zaaien door de Russen – toch ook daders – met de na twee jaar alsnog gevonden radarbeelden. Hoe afkeurend werd daarover niet vanuit het onderzoeksteam gedaan. Is dat niet even verwerpelijk als het in ons land verdwenen fotorolletje over Srebrenica?  Of de op de valreep verrassende vondst van zoekgeraakte bonnetjes van de ‘Teevendeal’ van de nog zittende en dus betrouwbare minister Ard van der Steur?

Hoe groot de impact van het teleurstellende onderzoek – tot nu toe – is op de nabestaanden en zelfs betrokkenen, blijkt uit de reactie van fotograaf Hans van Tilburg.  Hij maakte bracht voor De Telegraaf  de indrukwekkende thuiskomst van de Nederlandse slachtoffers van de MH17 in beeld.

‘Verdomme, geef eens uitsluitsel’

De ster-fotograaf schreef recht uit zijn hart: “Ik lees zie en beluister alles over MH17 en als ik dan kijk naar de beelden die ik toen maakte in Eindhoven denk ik..VERDOMME GEEF EENS UITSLUITSEL, daar hebben de nabestaanden toch recht op. Politiek geneuzel zorgt er nog steeds voor dat de familie van de slachtoffers achter blijven met een brok onverwerkte emoties van verdriet”.

Trouwens, de ergernis in de luchtvaartsector, met name onder ervaren vliegers en ook de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), werd pal na de presentatie van het onderzoeksrapport nog eens extra gevoed. Nota bene door staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA). Zij meent dat internationale burgerluchtvaart snel tot betere regelgeving moet komen voor het vliegen boven conflictgebieden. De staatssecretaris van Nederlandse luchtvaartzaken drong daarop aan in haar speech tijdens de ICAO-top in Montreal.

Vreemd! De regels zijn er, zoals eerder in deze column haarscherp met naam en nummer gemeld door CDA-kamerlid  Pieter Omtzigt.

Wat Sharon Dijksma, onder het oog van haar ongetwijfeld overijverige ambtenaren, de vertegenwoordigers van 191 landen zonder voorbeelden te noemen, voorhield zal dus wereldwijd tot de nodige verbazing hebben geleid. Het lijkt daarom de hoogste tijd dat op de luchtvaartzetels van politici en ambtenaren eindelijk eens gezaghebbers met kennis van zaken komen te zitten. Geen minuut te verliezen… Al zal ook dat misschien wachten worden tot de verkiezingen in maart volgend jaar.

Misschien nog net op tijd om te zorgen dat in het volgende MH 17 rapport de rol van de Oekraïne bij deze ramp klip en klaar genoemd zal worden.

Arnold Burlage

 

 

 

 

Facebooktwitterlinkedinmail

Reacties: