De FAA heeft strengere eisen opgelegd aan het gebruik van lithium batterijen in vliegtuigen. De maatregel komt drie jaar nadat zelfontbrandende batterijen zorgden voor een tijdelijk vliegverbod met de Boeing 787.
Dit meldt de Wall Street Journal
De recente eisen gelden vooral voor niet-oplaadbare lithium batterijen die worden gebruikt om voor de verlichting van de weg naar de nooduitgang, of aan te geven of een toestel het water raakt.
Lithium batterijen zijn lichter , bevatten meer energie en hebben over het algemeen minder onderhoud nodig dan nikkel – cadmium of andere traditionele batterijen. Maar experts stellen ook dat ze meer brandbaar zijn en sneller intern kortsluiting krijgen. Ook dreigt sneller overbelading. Beide kan leiden tot tot brand en het vrijkomen van explosieve gassen.
Batterijen moeten voortaan zo worden ‘ingepakt’ dat in geval van haperingen of brand deze zich niet kan verspreiden. Voor de Boeing 787 betekent dat alle batterijen nu zijn inpakt in een metalen doos. De FAA wil dat deze maatregelen nu voor alle toestellen gaat gelden.
Ondertussen ruziën de FAA en de Europese luchtvaartbouwer Airbus over de wijze waarop in de A350 de batterijen zijn ingepakt. Volgens Airbus op een nog veiligere manier dan in de Boeing 787. De FAA is het daar niet mee eens en eist aanvullende maatregelen.