Een paar uur nadat de rechter ook in hoger beroep de voorgenomen werkonderbrekingen van het grondpersoneel tot 4 september had verboden, zond KLM-CEO Pieter Elbers onderstaande column naar het personeel. Van enige empathie naar het ontevreden personeel valt niets te merken. Hij Is blij met de gewonnen rechtszaak en prijst de inzet van de vele KLM’ers tijdens de ontvangst van de TEAM NL (voorheen de Olympische Ploeg). Verder geen enkel signaal dat het KLM-bestuur doorheeft dat het ondertussen gist onder het personeel. Steeds meer bonden maken zich op voor acties. Maar de KLM topman blijft, zo lijkt het, kalm op de vulkaan, die op uitbarsten staat.
Hieronder de volledige column:
‘We can’t change the weather, but we can change our altitude’
26 augustus 2016
Uitspraak Hof over spoedappel FNV
In het hoger beroep van vandaag heeft de rechter het eerdere vonnis herbevestigd dat FNV tot en met 4 september geen stakingen of werkonderbrekingen mag organiseren. KLM is tevreden met deze uitspraak. KLM heeft begrip voor en respecteert wat belangrijk is voor haar medewerkers en daarmee de bonden, inclusief FNV. In het KLM cao-voorstel zijn daarom onder andere de wensen opgenomen rondom ouderenbeleid, loon en vaste banen. KLM houdt de hand uitgestoken naar FNV voor overleg om tot een inhoudelijke oplossing te komen.
De andere vier grondbonden gaven eerder al aan het resultaat van de cao-onderhandelingen in juli voor te leggen aan hun leden. Zij zien geen reden tot acties.
Investeren
Eerder deze week kondigden wij 2 nieuwe long-haul bestemmingen aan per deze winter (Windhoek in Namibië en Teheran in Iran). De uitbreidingen voor 2016 komen hiermee op een record aantal van maar liefst veertien nieuwe bestemmingen. Hiermee komt het totaal nu op 77 Europa- en 62 ICA-bestemmingen, tezamen 139 bestemmingen. Tel daarbij onze partners op Schiphol en we hebben 183 bestemmingen rechtstreeks vanaf Schiphol. Wat een prachtig en krachtig netwerk!
Morgen komen ook 2 nieuwe toestellen binnen op Schiphol. Vanuit Seattle komt de PH-BHH, onze 7e Boeing 787 Dreamliner. Een toestel dat het goed doet in onze vloot en zeer populair is bij onze klanten. Vanuit Brazilië komt voor KLC de 3e Embraer 175 aan wat de Embraer vloot op 33 brengt. Het laat zien dat we fors investeren in KLM en de toekomst van KLM.
De cao-afspraken met productiviteit uit 2015 hebben ons in staat gesteld in 2016 te groeien. Daarmee lopen de belangen van bedrijf en werknemers parallel. Immers door deze groei zijn er banen, promoties en mogelijkheden. Bij een verbetering van de financiële resultaten leidt het daarnaast ook tot een verbeterde winstdeling voor iedereen. Deze productiviteitstoename moeten we ook in 2016 realiseren om verder te kunnen blijven groeien. Daarmee investeren we tegelijk in de toekomst van KLM en de toekomst van alle KLM’ers.
Spanningen
De investeringen gebeuren tegen de achtergrond van een cao-discussie met FNV voor grond. Daarnaast hebben VNV en VNC elk een rechtszaak aangespannen aangaande pensioenen, waarbij de thematiek overigens verschillend is.
De ‘CEO Column’ is bestemd voor medewerkers van KLM en KLC. De column wordt uitgegeven door KLM president-directeur Pieter Elbers en is terug te vinden in de KLM NewsApp, op de Homepage van MyKLM en op Yammer (KLM News groep). Vragen en opmerkingen kunnen gericht worden aan CEO@klm.com. Aanmelden voor de distributielijst van de column kan via hetzelfde mailadres.
In tegenstelling tot wat ik lees in sommige publicaties, is er geen “KLM-strategie van ruziemaken”. Integendeel! Ik vind het bijzonder spijtig dat het tot rechtszaken komt.
Voor de pensioenen hebben we de extreem lage rente en het nieuwe fiscale– en wettelijk kader als realiteit te accepteren. Het is dan ook geen ‘aanval’ op de pensioenen, maar er is eigenlijk geen keus. In het belang van de continuïteit en de toekomst van ons bedrijf zullen we dit dan ook met elkaar moeten oplossen. Daarbij heb ik begrip voor de emoties die dit soms oproept, maar we moeten wel door met elkaar.
Tijdens de webcast komende week op 30 augustus zal ik nader op de verschillende onderwerpen ingaan.
KLM’ers en hun commitment
Na dit weekend zijn in Noord-Nederland de vakanties weer voorbij. Zowel Schiphol als KLM hebben dan weer recorddagen gehad deze zomer qua passagiersaantallen. Om dit allemaal goed te laten verlopen voor onze klanten hebben duizenden KLM’ers zich ingezet. Op Schiphol, aan boord maar ook op alle buitenstations. De vervoerscijfers van juli lieten voor KLM ruim 6% passagiersgroei zien. De eerste 7 maanden een groei van 7% en ruim 1 miljoen passagiers meer dan vorig jaar. Binnenkort publiceren we ook de vervoerscijfers van augustus.
In de operatie wordt hard gewerkt voor de klant maar ook in de commercie. Vandaag zijn de KLM Werelddeal Weken van start gegaan. Vele tienduizenden Nederlanders zullen kiezen voor het uitgebreide netwerk en de goede service van KLM. Een belofte aan de klant die we met elkaar waarmaken.
Tot slot, met de ontvangst van de Olympische vlucht zag ik de saamhorigheid van alle KLM-collega’s en hebben we geweldige KLM-promotie laten zien. Aan boord zijn de sporters uitstekend verzorgd door de crew. Bij aankomst op Schiphol werden de sporters enthousiast verwelkomd door een erehaag aan KLM’ers. De beelden van de “orange-livery” zijn de gehele wereld over gegaan.
Daarmee laten we zien dat we de toekomst van KLM zelf kleuren en dat we – ieder voor zich en collectief – zelf onze positieve spiraal creëren. “Proud of our history, committed to our future” en die hebben we zelf in de hand! Of, zoals ik pas in een e-mail van een Cargo-medewerker kreeg naar aanleiding van mijn vorige column: “We can’t change the weather, but we can change our altitude”.
Het zijn roerige tijden en KLM komt dagelijks in het nieuws. De discussies en rechtszaken met bonden hebben effect op ons allemaal. Ik ben ongelofelijk trots op alle KLM’ers die dagelijks voor onze klanten het verschil blijven maken. Ik heb er dan ook het volste vertrouwen in dat we met elkaar een gezonde toekomst zullen maken.