Collega luchtvaartjournalist Luk de Wilde rapporteert vanaf de Belgische luchthaven Zaventem goed nieuws.
ZAVENTEM- Brussels Airlines heeft in 2015 een nettowinst geboekt van 41,3 miljoen euro. Deels geholpen door de lagere olieprijzen is dat een flinke verbetering ten opzichte van 2014, toen de Belgische luchtvaartmaatschappij nog 4,2 miljoen euro in het rood dook. De omzet steeg het voorbije jaar met 6,9 procent naar 1,274 miljard euro. In 2014 kwam de omzet uit op 1,2 miljard euro.
De luchtvaartmaatschappij, die voor het laatst winstgevend was in 2010, vervoerde het voorbije jaar opmerkelijk meer passagiers: 7,5 miljoen. Dat is een stijging van 12,1 procent, de grootste passagiersgroei uit de geschiedenis van de maatschappij, ondanks de sterke concurrentie van lagekostenmaatschappijen zoals Ryanair, EasyJet en Vueling.
De gemiddelde bezettingsgraad – het aantal ingenomen stoelen aan boord – steeg het afgelopen jaar met 2,4 procentpunten tot 74,4 procent. Het routenetwerk werd in 2015 uitgebreid met nieuwe routes naar Accra, Bremen, Tenerife, Gran Canaria, Billund, Zagreb, Bordeaux, Dubrovnik, Lourdes, Sint-Petersburg, Calvi, Olbia en Ibiza.
De maatschappij versterkte haar vloot met enkele bijkomende Airbussen A320. De 10 kleinere Avro-jets verdwijnen dit jaar stilaan uit de vloot en worden tegen 2017 volledig vervangen door grotere toestellen van het type Airbus A319/A320.
Over 10 dagen neemt Brussels Airlines overigens zijn negende langeafstandstoestel in gebruik: een Airbus A330-300. Later dit jaar komt er een tiende Airbus A330-300 bij.
Wat brengt de toekomst?
Momenteel heeft Lufthansa 45 procent van de aandelen van Brussels Airlines in handen. Lufthansa kan ook de resterende aandelen verwerven, maar heeft dat nog niet gedaan.
Lufthansa zegt dat er nog geen beslissing is genomen. In mei kan de optie worden gelicht, maar dat kan ook in 2017 nog.
Begin februari uitte het personeel van Brussels Airlines haar ongerustheid over de toekomst van hun maatschappij. Het vooruitzicht een volledig dochterbedrijf te worden voedt de speculaties dat Brussels Airlines wel eens geïntegreerd zou kunnen worden in Eurowings, de lagekostenmaatschappij van de Duitse Lufthansa Group.